Átadták az igazi kihívót: az Air Baltic első CS300-asa

iho   ·   2016.11.29. 16:15
cim

Lezárult az elmúlt évtizedek egyik legizgalmasabb fejlesztési periódusa, bár ki tudja... Mirabel volt a helyszíne az első Bombardier CS300 átadásának, vagyis ezzel valóban forgalomba állhat az a repülőgéptípus, amely elsőként tör be teljesen új, sőt, valójában a legmodernebb konstrukcióként az eddig a két nagy gyártó által uralt birodalomba, a keskenytörzsű, közepes nagyságú és hatótávolságú utasszállítók kategóriájába.

A gép kisebb változata, a CSeries CS100 ugyan már néhány hónapja három példányban repül a Swiss színeiben, de a nemzetközi aviatikai közvélemény eléggé egybehangzóan úgy értékeli, hogy a kanadaiak részéről az igazi kihívás mégiscsak ez a nagyobb gép, amelynek paraméterei összeérnek a Boeing és az Airbus kisebb termékeivel. És ráadásul ez lesz az igazi kihívó a nemzetközi piacokon, abban az értelemben, hogy a másik két, most készülő típus a jelek szerint elsősorban a gyártó országok saját igényeit fogja kielégíteni, merthogy elsősorban a hazai társaságok rendeltek – az orosz és a kínai állam hathatós késztetése mellett – azokból a típusokból.

(fotók: Bombardier)

A másik eléggé egyedülálló mozzanat, hogy az AirBaltic gépének hivatalos átadása azt jelenti: ez a nagyobb Bombardier-variáns, mindössze öt hónappal a másik forgalomba állása után, gyakorlatilag utolérte az alapváltozatot. Miközben meg is előzte a rendelések számában, ami azt bizonyítja, mennyire fontos döntés volt, hogy amikor a CS100 prototípusa még csak formálódott az összeszerelőben, a kanadaiak a hosszú törzsű változat megépítését is elhatározták, és nem is késlekedtek a beindításával.

A korábban közölt menetrendhez képest valamivel gyorsabb a 300-as munkába állítása, pontosabban az átadás jött előbbre a korábban jelzett december eleji időponthoz képest,  az első menetrend szerinti repülés Amszterdamba a mostani nyilatkozatok szerint is december 14-én lesz Rigából.

A CS300 3,7 méterrel hosszabb a százasnál, a P&W1500G hajtómű valamivel erősebb, de a gép egyébként ugyanazt a fly-by-wire vezérlést és nagyrészt kompozit-szerkezetet kapta, mint az első változat, a kabinban ugyanazzal a 2+3-as üléselosztással. Egy másik fontos mozzanat néhány nappal ezelőtt az volt, amikor a gép két változata az európai és a kanadai hatóságtól közös típusvizsga-besorolást kapott, vagyis a CS100-asra képesítést szerezni egyben feljogosítja a pilótát a másik változat repülésére is, és persze fordítva ugyanúgy: ez egy légitársaság számára, ha mindkettőt használja, komoly előnyöket jelent.

A Flightglobal értékelése szerint egyébként a Swissnél a CS100 beüzemelése nagy problémáktól mentesnek bizonyult, és hasonlóan simának ígérkezik az AirBaltic flottájában a nagyobb gépé, a kérdés viszont az, hogy a megrendelt többi (19) beérkezése mikorra várható. A Pratt & Whitney ugyanis gondban van a reduktoros hajtóműcsalád gyártásával, és vezetői szerint igazából csak jövő év végére érik utol magukat: ez persze épp úgy késlelteti az ilyen hajtóművekkel repülő A320/321 neo-k átadását.

Mindenesetre az AirBaltic az a társaság, ahol a kanadaiak által sok éve belőtt piaci váltás először megvalósul, hiszen a CSeriesek kell, hogy a kisorolandó Classic 737-esek helyére lépjenek, sőt, a flottaváltás kiterjed majd a légcsavaros-gázturbinás Q400-asokra is. Ennek megfelelően a légitársaság egy tesztpéldánnyal már szeptemberben „belőtt” néhány útvonalat, amelyek egy része olyan közeli desztináció, mint Vilnius és Tallin, de a későbbiekben a gép olyan hosszabb járatokat teljesít majd, mint Rigából Abu Dhabi és Tenerife.

Ami pedig a jövőt illetve az első mondat kérdőjelét illeti: ezalkalommal a Bombardier alelnöke és CSeries programfőnöke, Rob Dewar nem említette a korábban már elhintett információt, de sokaknak a fejében motoszkál most is, hogy a kanadaiak netán készülnek egy még nagyobb változattal borsot törni a Boeing és az Airbus orra alá, a CSeries500-assal. Mint ezt korábban jeleztük, a Bombardier főnökei csendes de határozott fenyegetésként azt árulták el, hogy a mostani altípusok szárnya tökéletesen alkalmas – egy még hosszabb törzsű változat kifejlesztéséhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.