Átalakuló szerb légitársaság, kérdőjeles állások

Veréczi Frick Zsuzsa   ·   2013.09.04. 11:30
cim5

A JAT Airways pilótáinak első csoportja elutazott Berlinbe az Airbus típusátképzésre. A szerb légitársaságnál egyelőre 43 repülőgép-vezetőt képeznek át az Air Berlin kiképzési központjában, ez a létszám megfelelően lefedi a tervezett A319-es típusú gépek kiszolgálását. A pilóták kiképzése a line traininggel (útvonalrepülés) együtt 114 napig tart.

Mint arról beszámoltunk, augusztusban aláírták a stratégiai megállapodást, amelynek keretében az Emirátusok megvásárolja a szerb nemzeti légitársaság 49 százalékát, de valójában az Etihad határozza meg majd az új cég jövőjét, fejlesztését, sőt a nevét is. A létrejövő Air Serbia fokozatosan lecseréli a jelenlegi gépparkját elsősorban Airbus A319-esekre, amelyek erős ráhordó hálózattal dolgoznak az Etihad interkontinentális vonalaira.

Egy ideig még repülnek a 737-esek is

Az átalakulás azonban a jelek szerint nem megy egyik pillanatról a másikra. Újságírók arról is faggatták a légitársaság jelenlegi első emberét, Velibor Vukasinovicsot, hogy mikor indul meg a valódi Air Serbia, de erre nem tudott, vagy nem akart pontos választ adni, mondván, még a szabályzatok kidolgozása folyik. Korábban több helyről is megemlítették, hogy az Etihaddal kötendő megállapodás után létrejövő új légitársaságnak nem ő lesz a vezetője.

Megadta azonban a választ Sinisa Mali, a miniszterelnök-helyettes tanácsadója, aki elmondta, hogy a Versenyhivatal ezen a héten valószínűleg jóváhagyja a JAT Airways és az Etihad szerződését, és ezzel minden készen áll arra, hogy az új légitársaság megkezdhesse a működését. Amennyiben megkapják a „zöld jelzést”, azonnal beindul a munka, és valóban új vezetője lesz az Air Serbiának, Danet Kondics.

A társaság ATR-72-re keres első tiszteket...

Az első lízingelt A319-es október 27-én teljesíti első útját, novemberben érkezik még négy vagy öt repülőgép, a tervezett tíz Airbus jövő év márciusáig jön meg.

A mostani elképzelések szerint egyes korábban felvázolt tervek kicsit lassabban realizálódnak, az Air Serbia színeiben legalább négy B737-300-as fog repülni, még jövő év márciusáig egészen biztosan.

A szerb pilóták között hetek óta keringenek különféle pletykák arról, hogy a jelenlegi menedzsment hogyan szeretné átmenteni hozzátartozóit vagy ismerőseinek hozzátartozóit megfelelő tapasztalat nélkül és rég lejárt engedélyekkel, de konkrét esetet egyet sem hoztak fel. Ugyanakkor mégis csak elgondolkoztató, hogy milyen nagy reményeket fűznek az új menedzsmenthez, és bíznak benne, hogy húsz év után először lesz nyílt és átlátható pályázat.

...de az állásokat furcsa visszafogottsággal hirdették meg

Úgy tudni, összesen száz pilóta és száz légiutas-kísérő állásra írnak ki pályázatot. Az Etihad vezetői több alkalommal elmondták a légitársaság munkavállalóinak, hogy az Air Serbiánál valamennyi munkakör betöltésének feltétele és folyamata teljesen nyilvános és átlátható lesz.

Ennek kicsit ellentmondani látszik, és a pilóták félelmeit és aggodalmát hivatott alátámasztani a mai napon megjelent hirdetés, igaz, ezt még a jelenlegi vezetés tette közzé. Az egyetlen napilapban, a Politikában megjelent felhívás szerint 20 pilótát vesznek fel és képeznek ki ATR-72-es típusra első tisztnek. Az eljárás módja az, ami a gyanújukat megerősíti, és azt gondolják, hogy akiket fel akarnak venni, azok már tudnak róla, a többiek meg nem is értesülnek a lehetőségről. Tény, a nemzeti légitársaság hivatalos honlapján nem jelent meg a hirdetés, vagy utalás arra, hogy bárhol hirdetnének. Érdekes lesz, hogyan dönt az új vezetés.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek