Az autóbuszok a HU-GO rendszerbe kerülnek át 2024. február 1-jétől

iho/közút   ·   2023.11.19. 12:00
00_turistabusz

Időalapú autópálya matrica helyett használatarányos útdíjfizetés vonatkozik rájuk. A változtatással uniós kötelezettségnek tesz eleget Magyarország.

A módosítással összefüggésben csökkenhet az utakon a környezetszennyező személyszállító járművek és a Magyarországot csak az olcsósága miatt tranzitként használó külföldi buszok száma is, mivel az üzemanyagon kívül az új útdíj a matricánál magasabb költségelemet jelent. A díjfizetés alapja a megtett kilométer, az emissziós besorolás és a tengelyszám lesz, amikhez – új tételként – hozzáadódik a levegő- és zajszennyezéshez kötött külsőköltség-díj is.

A díjfizetési kötelezettség 7400 kilométernyi úthálózatot érint, ami új szakaszokkal is kibővül, többek közt az M0-ás autóút eddig díjmentes, déli szektorával. Az autóbuszok üzemeltetői akár az interneten is meg tudják venni az úgynevezett viszonylati jegyeket, de ennek számos hátránya van, például nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be. Kényelmesebb és megbízhatóbb a fedélzeti egység használata. Ez alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a hibázást, ezáltal a büntetéseket és lehetőség van az utólagos fizetésre is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.