Az embercsempész Ancsa és kétséges sorsa
Korábban írtuk:
Megkezdték annak az An-2-es repülőgépnek a szétszerelését, amely Kállósemjén közelében gyanús körülmények között ért földet, és mint hamarosan kiderült, vietnamiakat és afgánokat szállított Magyarországra, most már eléggé biztosan tudható, hogy Ukrajna felől.
Amint erről a hazai források beszámoltak, a gépet először egy szolgálaton kívüli rendőr észlelte. A helyszínen tartott sajtótájékoztatón Tóth János elmondta: a saját háza fölött húzott át a „kisgép”, úgymond gyanúsan alacsonyan, ezért riasztotta a főtörzsőrmester a kollégáit, és a repülés irányát követve meg is találták egy szántóföldön, de már teljesen üresen. Mint később kiderült, az utasokat egyrészt egy templom kertjében, másrészt egy helyközi autóbuszon vették őrizetbe.
Ugyanakkor egyelőre semmit sem tudni arról, ki vezette a gépet, a pilótát vagy a pilótákat nem sikerült elfogni. Feltehetően ez motiválja azt az egyelőre nem rendőrségi forrásból származó véleményt is, hogy a repülés végrehajtóinak lehettek segítői a földön is. Az An-2-es egyébként végig ötven méter alatti magasságban repült, nyilván, hogy a radarok ne tudják észlelni. A koronatanú rendőr beszámolója szerint hallották, hogy a gép a szántóföldön „erőlködik”, tehát nagy gázzal próbál felszállni, de ez nem sikerült, „elakadt a szántásban”.
Az első rendőrségi fotók és videók közreadásakor az illetékesek, nem tudni pontosan, miért, gondosan kitakarták a lajstromjelet, bár már akkor is lehetett tippelni arra, hogy a kelet felől „beosonó” gép majd ukrán regisztert visel. A helyszínen tartott sajtótájékoztatón aztán már lehetett látni az Ancsa lajstromjelét: UR-68106. Az ukrajnai légijárművek neten hozzáférhető adatbázisai szerint ez a lajstromjel valóban szerepel a listákon, de mellette, sok más lajstromjellel ellentétben, nem olvasható, ki vagy milyen szervezet volt a gép üzemeltetője. Egy internetes közlés szerint egyébként ennek az An-2-esnek tavaly nyáron megvonták a légialkalmassági bizonyítványát az ukrán hatóságok.
Az An-2-es, ez a világszerte és hazánkban is rendkívül népszerű, szeretett és sokféleképpen alkalmazott kétfedelű, kitűnik azzal, hogy nagyon jók a kis sebességű repülési tulajdonságai, ennek következtében rövid távon képes fel- és leszállni, és ehhez nem is igényel kiépített repülőteret. Mindez azonban a jelek szerint nemcsak a mezőgazdasági repülésben teszi értékessé ezt a sok évtizede használt, jóindulatú, hatalmas példányszámban gyártott típust, hanem – különösen Európa keleti tájain – olyan feladatokra is alkalmasnak tartják, amelyek lényege, hogy titokban lehessen földet érni és újra felszállni vele, akár egy mezőn, tisztáson, szántóföldön. Bár utóbbi, noha lehet igen nagy kiterjedésű, csapda lehet a gépnek, ha például túl mélyek rajta a barázdák és közben viszonylag laza is a talaj. Különösen kockázatossá teszi az ilyesfajta repülést, ha mindezt már sötétedés után próbálják meg végrehajtani.
Néhány évvel ezelőtt portálunk is beszámolt például egy furcsa balesetről: az ukrajnai Skulina körzetében a hatóságok egy lezuhant vagy a földön teljesen összetört An-2-est, benne két halottal – és egy rakomány Fehéroroszországból csempészett cigarettával. A gép törzsén ukrán lajstromjel szerepelt, amiről hamar kiderült, hogy hamis, az ezt eredetileg viselő An-2-es hónapokkal korábban mezőgazdasági munka közben zuhant le. Közben viszont az alsó szárnyon jól kivehető volt egy másik, SP-vel kezdődő lajstromjel is, ami azt jelenti, a gépet korábban Lengyelországban repülték, egyébként ott is gyárthatták.
A Kállósemjénnél lévő Ancsa azonban első pillantásra úgy tűnik, jó állapotban van, és ez sokak fantáziáját be is indította a közösségi oldalakon, milyen jó lenne az égből pottyant gépet magyar lajstromjellel hasznosítani, vagy akár kiállítani valahol. Ami persze kétséges: a gépet a nyíregyházi repülőtérről érkezett szakemberek szedik szét és Nyíregyházára is szállítják, ahol ugyan sok Ancsa talált már otthonra, de ezt rendőrségi bizonyítékként őrzik tovább.
A legérdekesebb reagálás feltehetően Keszy-Harmath Zoltáné, aki tavaly „földkerülő” úttal próbálkozott egy kétszemélyes Apollo Fox fülkéjében a feleségével, de végül le kellett mondania tervéről és a házaspár csak Európában tett körutat. Nos, a pilóta a Facebookon azt írta, hogy az ilyen embercsempész repüléseknek megvan a maguk szabott tarifája, valamikor őt is megkörnyékezték, de nem állt kötélnek.
Embercsempész repülésre egyébként évtizedekkel ezelőtt volt már példa nálunk, csak fordított irányban, kifelé az országból: a történetnek ugyan nincs írásos nyoma, de a szájhagyomány szerint még az átkosban, egy NDK-s család valahol Nyugat-Magyarországon egy szép zöld mezőn piknikezett, majd leszállt mellettük egy Cessna és átvitte őket a vasfüggönyön. Kelet-Berlin felől házi készítésű hőlégballonnal, illetve motoros sárkánnyal repültek át a Fal fölött, előbbi halálos balesettel végződött.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!