Balti légi vita: ki tartozik kinek?

iho   ·   2013.12.03. 18:00
cim

Nyáron kezdte meg működését az Estonian Air észt légitársasággal szoros együttműködésben az új litván légi cég, az Air Lituanica, de az együttműködést néhány napja a nagyobbik partner felbontotta.

Mint arról akkor hírt adtunk, az Air Lituanica egy Embraer E-170-est lízingelt az észt partnertől, és ezzel indította be a Estoniannal közös szám alatt és észt pilótákkal a járatokat Vilnius és több nyugat-európai város között: a litván uniós elnökség és a vilniusi csúcs fényében a társaság indulása gazdaságosnak ígérkezett. Litvániában azért okozott különlegesen nagy örömet az indulás, mert korábban végleg csődbe ment a nemzeti légitársaság, az Lithuanian Airlines. Az első gép mellé sikerült a terveknek megfelelően beszerezni egy nagyobb befogadóképességű E-175-öst is.

Ehhez képest most mindkét fél azzal vádolja a másikat, hogy tartozik neki. Az Estonian elnöke ezért bejelentette a társaságok együttműködését szabályozó szerződés egyoldalú felfüggesztését. Hogy pontosan mivel és miért tartozik az Air Lituanica az Estoniannak, az nem derül ki a nyilatkozatból, csak annyi, hogy az észt cég elnöke szerint vállalata már nem engedheti meg magának, hogy a szerződés keretein túl továbbra is támogassa partnerét.

A másik oldalról az Air Lituanica vezére többmilliós ki nem fizetett adósságról beszélt, a 2,2 millió dolláros összeg az Estonian számára már elszállított utasok után keletkezett.

A szerződés szerint az E-170-es 2015 végéig maradna a litván félnél, ugyanakkor az Estonian repüli Vilniusból az amszterdami és a berlini járatot. Ez a lehetőség november végétől megszűnt, az észt cég arra figyelmeztette utasait, hogy az Air Lituanica által kibocsátott jegyek már nem érvényesek a járataira. Az Air Lituanica Brüsszelbe, Münchenbe és Prágába repült az észtek számára is. az utóbbi járatokat Berlinnel és Amszterdammal együtt a litvánok mostantól az észtektől függetlenül próbálják meg fenntartani, jövőre pedig indulni akarnak Párizs CDG felé is.

Mindez tehát feltehetően azt jelenti, hogy a szerződés felbontásával a gépek töltése és a gazdaságos üzemeltetése egyedül az új litván cég nem könnyű feladata marad, mivel eddig az Air Lituanica az észt társaság eladási és helyfoglalási rendszerét használhatta.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek