Barátkozni jöttek a karbantartók, légitársaságok

Szilágyi Károly   ·   2011.10.15. 18:30
aeropl_cim2

Nem az üzletkötés, hanem a személyes kapcsolatok ápolása volt a legfontosabb feladat az International Airlines Technical Pool (IATP) 104. konferenciáján Budapesten. Épp ezért nincsenek a hagyományos konferenciákon megszokott előadások, hanem a résztvevők mátrixrendszerben találkozhatnak egymással – magyarázta Andabaka Éva, a konferenciát szervező Aeroplex of Central Europe képviselője. A Malév karbantartó leányvállalata számára nagy munkát jelentett a 108 légitársaság és az 50 repülőgép-szerelő és -kiszolgáló cég Magyarországra hozatala, hiszen Budapesten ezen társaságoknak csak a töredéke fordul meg. Andabaka szerint épp ezért nekik is nagy lehetőség, hogy megmutassák cégüket a nagyvilágnak.

A legtöbb résztvevőnek hasonló a célja, még azoknak is, akik híresek a szakmában. A katonai repülés egyik legismertebb cégénél, a BAE Systemsnél is így gondolták: Jim Whittington, a cég képviselője szerint hiába ismerik sokan harcászati termékeiket, civil alkalmazásaik sokak számára még ismeretlenek. Ezért is szeretnének az IATP társult tagjai lenni. Ehhez azonban sokat kell tenni: két éven át folyamatosan részt kell venniük a konferenciasorozaton, mielőtt felvételt nyerhetnek a tagok közé. De a brit üzletember szerint megéri a befektetés, és nagy cég létükre nagyon kell igyekezniük, hogy felvegyék őket.

Fotók: Aeroplex of Central Europe, Wikimedia

Hasonlóan vélekedett Patrick J. Boy is, a DB Schenker légiipari alelnöke. Ők ugyan nem javítanak repülőgépeket, de az alkatrészek szállításában és logisztikájában szeretnék megmutatni magukat. Véleménye szerint nagyon kevesen vannak, akik cégüket nem vasúti és közúti árufuvarozóként ismerik. Ezért ők sem szerződést kötni jöttek Magyarországra, csak azt szeretnék, hogy minél több szakmabelivel megismerkedjenek.

A brit királyi család szállítója, az Air Partner sem szerződni jött. Rashpal Deol szerint nagyon fontos, hogy az alkatrészek a lehető leghamarabb eljussanak a javításra váró repülőgépekhez. Cégük ugyan elsősorban üzletembereket szállít, de flottájuk alkalmas arra is, hogy részegységeket is leszállítsanak bárhová pár órán belül.

Az Interturbine Hungary képviselője, Garam László szerint sokan nincsenek tisztában egy-egy cég képességeivel. Nekik például világszerte 17 helyen van elosztóközpontjuk, Floridától Szingapúrig, és erre sokan rácsodálkoztak a budapesti találkozón.

Az IHO által megkérdezett cégek közül egyedül a repülőgépmosó berendezéseket gyártó svéd Nordic Aero képviselője mondta, hogy a közvetlen üzletszerzés is cél. Catharina Redgard szerint nemrég fejlesztették ki a világ legnagyobb utasszállítójához, az Airbus A380-hoz való mosóberendezésüket, ezt szeretnék minél több helyre eljuttatni a budapesti konferencián.

A Cargolux légiszállító cég menedzsere, Paul Daman szerint a Budapesten kötött barátságok eldönthetik egy cég sikerét vagy bukását. Ha egyik gépük valahol technikai problémával kényszerül leszállni, akkor személyes ismeretség híján nagyon nehéz gyorsan ügyet intézni. „Először felhívja az ember a központi számot, aztán elmagyarázza a problémáját a telefonközpontosnak, aki valószínűleg egy szót sem ért belőle. Aztán továbbkapcsolja valakinek, aki szintén nem érti, de legalább azt tudja, ki foglalkozik a problémámmal. Mire eljutok a megfelelő emberig, négyszer-ötször el kell mondanom a problémát, az idő közben meg egyre halad. Az itt kötött ismeretségeknek köszönhetően azonnal a megfelelő emberhez tudok fordulni, akivel személyesen is ismerjük egymást – pedig lehet, hogy a világ túlsó felén él és dolgozik.”

A résztvevők egybehangzó véleménye szerint ez a közvetlen kapcsolat az IATP legnagyobb előnye. A szervezet fenntart egy honlapot is, ahol a résztvevők megoszthatják egymással a távoli repülőtereken tárolt alkatrészeiket is. Andabaka Éva szerint előfordulhat, hogy a British Airways Budapesten tárol egy futóműalkatrészt, de valamelyik másik cégnek van azonnal szüksége rá. Az IATP-tagok minimális díjért cserébe azonnal felhasználhatják ezeket a rendelkezésre álló alkatrészeket, és elég később visszapótolni ezeket. Így a repülőgépeket gyorsan meg tudják javítani, és még a legtávolabbi aprócska repterek is gyorsan tovább tudják engedni a megjavított repülőgépeket.

Kapcsolódó hírek