Bécsben tesztelik az első katari villamost

iho   ·   2015.03.11. 18:45
400px_siemens_avenio_doha

A katari sejk által az oktatás-, tudomány- és közösségfejlesztés céljából 1995-ben alapított, nonprofit Qatar Foundation alapítvány 2012 júliusában ítélt oda kulcsrakész szerződést a Siemensnek. A százmillió euró értéket képviselő megállapodás értelmében a német ipari óriás tizenkilenc, teljes hosszban alacsonypadlós szerelvényt szállíthat Dohába az egyetemvárost (Education City) a szintén építés alatt álló metróval összekötő Education City vonalra. A Siemens valósíthatja meg a vonal jelző-, kommunikációs- és betáplálási rendszereit, valamint a járművek karbantartásához szükséges telephelyet is. A 11,5 kilométer hosszú, felsővezeték nélküli pályán a villamosok önjáró üzemmódban közlekednek majd. A katari Aveniókat a Siemens simmeringi üzemegysége építi meg – írja az International Railway Journal.

Doha tizenkilenc Avenio-villamost vesz a Siemenstől. Az első kocsit jelenleg Bécsben tesztelik<br>(fotó: Raimund Wyhnal, Railway Gazette)

Az Aveniók a Siemens Sitras fedélzeti hibrid energiatároló egységei segítségével önjáró üzemre is képesek. A tetőre szerelt modulok egyesítik a kétrétegű kondenzátor és a nikkel-metál-hidrid akkumulátor technológiáját, ennek köszönhetően a kocsik nemcsak a fékezési, hanem a vontatási energiát is eltárolhatják. Az inverterek a 11 kilovolt névleges feszültségű, háromfázisú váltakozó áramot az akkumulátorok töltéséhez szükséges 750 voltos egyenárammá alakítják át. A rendszer a töltési ciklust mindössze húsz másodperc alatt elvégzi. A járművek a töltést a vonal mind a huszonöt megállójában elvégezhetik a felsővezetékes megoldású töltési pontoknál, amelyeket központosított egyenirányító alállomások táplálnak be.

A háromrészes villamosokat a közel-keleti ország forró, sivatagos éghajlatának megfelelően nagyteljesítményű légkondicionáló rendszerrel látják el, a tetőre felszerelt villamos berendezéseket pedig árnyékolók védik a tűző napfénytől. A 27,7 méter hosszú, 2,55 méter széles kocsikra 239 utas fér majd fel, közülük hatvanan foglalhatnak helyet. Az egyetemi kampuszon elsősorban gyalog vagy kerékpárral közlekednek az emberek, és hogy a nyugodt légkör meg ne zavarják, a villamosok legnagyobb sebességét negyven kilométer per órában korlátozzák. A Qatar Foundation szerint a járművek fehér festése, valamint az utastér lágy, természetes színei is ezt a nyugalmat tükrözik.

A vonalon óránként és irányonként 3300 utas közlekedhet majd, a tervezett négyperces csúcsidei követési időhöz tizenhat villamos forgalomba adása szükséges. Átszállási lehetőség lesz a hamarosan megvalósuló metróhoz a katari nemzeti kongresszusi központnál (Qatar National Convention Centre) és a Metropolitan Centre megállónál, a kampusz keleti szélén pedig autóparkolók állnak majd rendelkezésre. A 2022-es FIFA labdarúgó világbajnokság ideje alatt várhatóan a szurkolók is használni fogják a villamosvonalat – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek