Bekeményít a MÁV

iho/vasút   ·   2011.07.26. 14:51
title

Az August de Serres és Gustave Eiffel tervei alapján épült Nyugati pályaudvar jelentős intercity és elővárosi forgalmat bonyolít. Az utazókat minőségi szolgáltatásokat várnak nemcsak menet közben, hanem indulás előtt is. Nem túlzó elvárás az újságos, a fornettis, sőt egy kisebb bolt sem. A MÁV 1993-95 között adta bérbe ilyen szolgáltatásra (is) két vállalkozásnak a Nyugati patinás épületének egy részét. Joggal tehette, hiszen az állami vagyon kezelőjeként ilyen üzleteket köthet és köt is. Más kérdés, hogyha nem válik be a bérlő, milyen sebességgel tudja a bérleményt újra birtokba venni. A társaság vonatainak átlagsebességét ismerve, lassan. Sajnos jelen esetben is ez történt. A 2005-ben bérleti szerződés felbontásának jogszerűségét vitatták a bérlők, de a bíróság a MÁV-nak adott igazat. 2007 óta folyik az a végrehajtási eljárás, amelyet a MÁV indított a bérlők ellen, de azok folyamatosan fellebbeztek, és közben profitáltak a területből. Nemcsak saját használatban, hanem további bérlőt fogadva hasznosították a területet. Már itt is akad egy kis gikszer: az eredetileg szerződött 1121 négyzetméter helyett 2523 négyzetméternyit használnak. Sőt: a MÁV nem járult hozzá a bérlői lánc kiépítéséhez sem.
Figyelemreméltó a MÁV teszetoszasága: mintha nem zavarná különösebben, hogy a területeit nem tudja úgy hasznosítani, ahogyan szeretné. De hogyan is tehetné, ha – általánosságban szólva – nem is tudja, hogy mennyi területe van, és azt milyen jogalapon használja.

Fenn a tetőn is látszik, hogy nagy a gubanc. A vészlépcső instabilnak tűnik<br>(fotók: MÁV Zrt.)

A lassan csordogáló folyamatokat a műemlékvédelem gyorsította meg: a West Balkán-tragédia után épült vészlépcső már elérte a kritikus pontot. Ugyanis a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal megállapította, hogy műemlékrongálás történt, amikor engedély nélkül és a ceglédi váró kupolájához hegesztve rögzítették a lépcsőt. Bontási engedélyt is kapott a MÁV, amelyet közleményük szerint  a rendőrséggel egyeztetve fognak foganatosítani. Itt is felmerül a kérdés: 2011 áprilisában megállapította a KÖH a rongálást, és mostanáig tartott az, hogy határozat szülessen a bontásról és azt bejelentsék, hogy valamikor meg is történik az? Sőt: szó sem esik arról, hogy a bontás mellé egy kilakoltatási végzést is kapjanak a rendőrök, hogy ne kelljen kétszer jönniük.

Valahogy nem illik a buhera a műemléki környezetbe

Kapcsolódó hírek