Bemutatta frissen restaurált Faros Ikarusát és új nosztalgiabusz-flottáját a Közlekedési Múzeum
A Farost egy méhészetből mentették meg, a restaurálásnak köszönhetően visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta. A felújított járművel megalakult a Közlekedési Múzeum nosztalgiabusz-flottája, amelyet a Faros mellett egy időközben beszerzett 311-es és egy szintén mostanra restaurált 211-es Ikarus autóbusz alkot.
– Mindig nagy öröm egy múzeumnak, amikor gyarapíthatja gyűjteményét, a Közlekedési Múzeum számára pedig nem is lehetne nagyobb érték talán egy Faros Ikarusnál, ami a nemzeti ipar- és közlekedéstörténet egyik szimbóluma, a hazai formatervezés egyik kiemelt darabja – mondta el Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.
A kormány május 31-i határozatában összesen 6 milliárd 674 millió forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésének öt éven át tartó programját. A forrásból a Közlekedési Múzeum több mint száz kiemelt értékű nagyjármű és számtalan további műtárgy (modellek, egyenruhák, térképek stb.) restaurálásával és beszerzésével újítja meg gyűjteményét. A program első kézzelfogható eredménye az a Faros Ikarus, amit a múzeum augusztus 27-én mutatott be a nagyközönségnek és a hétvégén Ikarus minifesztivál keretében az érdeklődők is megcsodálhatják – áll a múzeum sajtóközleményében.
A Közlekedési Múzeum új Ikarusa a talán legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípus utolsó tíz legyártott példányának egyike. Az Ikarus 66-os a vidéki autóbuszállomások, autóutak legjellemzőbb példánya volt mintegy két évtizeden át, a nyolcvanas évek elejéig, egyben a legkényelmesebb és leggyorsabb autóbusz is volt a hazai utakon akkoriban. A múzeum Farosát 1973. április 3-án helyezték üzembe a székesfehérvári, 14. számú Volán vállalatnál, az évtized végén a MEZŐGÉP Vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen 1983. március 16-i forgalomból való kivonásáig. Ezt követően a Farost egy méhész használta. Az oldalán a kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakítottak ki, valamint kiszerelték a jármű üléseit is.
Szerencsére a jármű lényegesebb fődarabjai, így motorja, a váltója, illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, így látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak megfelelően jól restaurálható volt. A Közlekedési Múzeum még 2016-ban vásárolta meg az autóbuszt. Aprólékos és hiteles restaurálása mintegy másfél évet vett igénybe. A jármű visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.
A múzeum nem megvenni szeretett volna egy már működő, felújított járművet egy másik cégtől, ahol ezek már méltó körülmények között használatban vannak, hanem meg szeretett volna menteni az enyészettől egy példányt a nemzeti ipar- és társadalomtörténet egyik szimbólumából, a hazai formatervezés egyik kiemelt értékéből.
A Közlekedési Múzeum az Ikarus-örökség közintézményi, múzeumi megőrzését is felvállalja. 2016-ig csupán egy darab Ikarus autóbusza volt, egy 556-os. Az intézmény 2016 óta megkezdett gyűjteményfejlesztési programjának – amelyet a kormány is támogat – azonban egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak megmentése, ebben kiemelt figyelmet kapott a az Ikarus-örökség ápolása, műtárgyak megmentése, a gyűjtemény gyarapítására. De nemcsak a járművekre figyelnek, hanem múzeumként a kapcsolódó archívumi anyagok, történetek, rajzok közintézményi keretek között való méltó megőrzésére is. Az Ikarus műszaki tervtárának mikrofilmmásolatai is bekerültek nemrég a Múzeumba, ezek feldolgozását és digitalizálását is megkezdik, majd a feldolgozás során, illetve az új Közlekedési Múzeumban ezek hozzáférhetőségét, kutathatóságát is biztosítják majd.
Mindezek mellett a múzeum szorosan együttműködik az Ikarus-örökséget szintén fontosnak érző számos hazai céggel, szervezettel és gyűjtővel. Az augusztus 28-29-i hétvége a Közlekedési Múzeum leendő otthonában, az egykori Északi Járműjavítóban már ezt a partnerséget is szépen reprezentálja, ugyanis a BKV Zrt., a Volánbusz, az LKK (Légiközlekedési Kulturális Központ) és a Lanta Kft. is elhozza buszait az egykori Dízelcsarnokba.
Az intézmény szeretné, ha az utcaképet egykor jelképező ikonikus régi járműveket nemcsak múzeumban állva, kívülről lehetne megcsodálni, hanem azok közül néhány nosztalgiamenetekre is alkalmasak lenne. Ilyen járműparkja a Közlekedési Múzeumnak korábban soha nem volt.
Augusztus 27-én a Faros mellett bemutatták a Közlekedési Múzeum fiatal és bővülő nosztalgia autóbuszflottáját is, amelyet a Faros mellett egy Ikarus-311-es és egy szintén mostanra elkészült Ikarus-211-es Ikarus alkot. Az autóbuszokkal elindult gyűjteményfejlesztést az új Közlekedési Múzeum megnyitásáig, 2026-ig folytatja az intézmény a májusi kormánydöntés értelmében. A műtárgyak az új Közlekedési Múzeum kiállításában, illetve egyes darabok a most megalapozott nosztalgia flottájában lelik el végleges otthonukat.
Az Ikarus-rajongók a Faros mellett tucatnyi régi Ikarus busszal találkozhatnak a nyár utolsó hétvégéjén, a X. Kőbányai út 30. szám alatt található Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. Ezúttal a régi magyar autóbuszok régi magyar mozdonyokkal találkozhatnak, ráadásul a két programot egyetlen jeggyel lehet most megnézni. A járművek a Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című időszaki kiállítással együtt tekinthetők meg, külön jegy váltása nélkül. Jegyet a helyszínen, illetve a jegy.kozlekedesimuzeum.hu honlapon lehet kapni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!