Berényiket a Bakonyvasútra!

iho   ·   2017.03.01. 18:45
00kicsi

Személyesen Borkai Zsolt polgármester terjesztette be Győr legutóbbi közgyűlésén azt az indítványt, amely – a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség szakmai javaslata alapján a GYSEV-től esetleg megvásárlandó Jenbacher motorkocsikkal képzeli el a Győr–Veszprém közti vasúti forgalmat.

A GYSEV tizenkét, Ausztriából használtan vásárolt Jenbacher motorkocsit ajánlott fel megvételre a MÁV-Startnak (kettő jelenleg, igaz, csak bérelve, de a Kárpát Vasút kötelékében, GSM-mérőkocsiként szolgál), a tranzakcióra 2018-ban jöhet össze. A MÁV-Start nem zárkózott el a vásárlástól, de különböző műszaki-szakmai vizsgálatok indokolják a késedelmet. Ezen felül az ÖBB is áruba bocsátaná kilencvenhat további 5047-esét, amelyekkel a MÁV-Start meg tudná szüntetni a mellékvonali dízelmozdonyos vontatást, ezzel – a Jenbacher motorkocsik a Bz-knél magasabb üzemeltetési költsége ellenére – jelentős megtakarítást érnének el.

Jenbacher-premier a Bakonyvasúton, 2016. november 5-én (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Talán nem is igazán bevallottan, de pont a Kárpát Vasútnál GSM-mérést végző 5047-esek akár éles tesztjárműként is szolgálhatnak a típus MÁV-hálózaton alkalmazásához. A Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség civil szervezetként igen sokat tett a 11-es vonal bezárása ellen, továbbá több olyan menetrendi és pályás megoldást szorgalmaztak, amelyekkel a jelenlegi kapacitást maximálisan ki lehet használni, ám ezek a lehetőségek kimerültek, a teljes, Győr–Veszprém közötti menetidő alig szorult két óra alá. A Bz-knél jobb gyorsulású, nagyobb sebességre alkalmas 5047-esekkel ezen adatok még kedvezőbben alakulhatnak, és 120 kilométer/órás végsebességük a fővonalakon is gond nélkül üzemeltethetővé teszik őket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.