Berlin Brandenburg: végre nyitás, a beruházás tizennegyedik évében

iho/repülés   ·   2020.11.01. 09:00
_X8A4873

Egy Lufthansa és egy Easy gép érkezett elsőnek az 1. terminálra, Tegel hamarosan bezár. Remek közlekedési kapcsolatok, átadták a földalatti vasút- és S-Bahn állomást is.

2012-ben már tartottak egy nagyszerű nyitó népünnepélyt, ami után nem sokkal azonban kiderült, szó sem lehet az új berlini légikikötő akkori átadásáról, igaz, akkor azt hitték, csak egy év lesz a halasztás. Most a külsőségek jóval visszafogottabbak voltak, de tényleg beindult az élet.

(fotók: Berlin Airport-de)

Igaz, a szombaton érkezett első két gép fedélzetén főképp a szűkebb körű megnyitó díszvendégei érkeztek, például mindkét, a reptéren főszerepet játszó légitársaság, az EasyJet és a Lufthansa elnök-vezérigazgatója.

Viszont már szombat este voltak „igazi” érkezők és vasárnaptól Berlin Brandenburg normál üzemben, teljes értékű légikikötőként működik, más kérdés, hogy a forgalmat jelenleg is a járvány határozza meg.

A reptér főbb adatai: alapterülete 1470 hektár, a mostani induló a két párhuzamos pálya közötti 1-es és 2-es terminál, az egykori Schönefeld repülőtér, amely az északi pályával működött, attól északra, 5-ös terminálként dolgozik tovább. Bezár viszont napokon belül Berlin Tegel, az egykori francia övezetben működő, és még a berlini légihíd idején létesült légikikötő. A BER forgalma még néhány napig csak az északi pályán zajlik (3600 méter, 25R/07L), november negyedikén indul hivatalosan a fel- és leszállás a délin (4000 méter, 25L/07R), amely 1900 méter távolságban húzódik a másiktól, vagyis a két pálya egymástól függetlenül működtethető.

Németországnak „csak” a harmadik legnagyobb repülőtere lesz Berlin Brandenburg, Frankfurt és München után. Tavalyi adatok szerint Frankfurt 70 és fél, München csaknem 48 millió utast fogadott és indított. Schönefeld forgalma 2019-ben 11 és fél, Tegel 25 millió utas volt, vagyis, ha egy normális, nem-covidos helyzetet veszünk alapul, akkor reális, hogy egyedül az 1-es terminált 25 milliósra tervezték.

Ugyancsak az átadáshoz tartozik, ami kulcsfontosságú egy repülőtér életre keltésében (gondoljunk csak a Ferihegy megközelíthetőségéről zajló mostani vitákra):

néhány nappal ezelőtt átadták az 1-es és 2-es terminált kiszolgáló, hatvágányos, az 1-es alatt kialakított földalatti vasút- és S-Bahn állomást.

És noha megvan a többsávos autópályás kapcsolat is, valamint a terminálépületek közrefogta hatalmas parkoló övezet, az üzemeltető arra számít, hogy az utasok kétharmada tömegközlekedéssel, kötött pályán vagy buszokkal éri el a repülőteret. Az állomásról a mozgólépcsők egyenesen az 1-es indulási csarnokába emelik az utasokat, a komplexum napi kapacitása 125 ezer ember, beleértve nem csak a légiutasokat, hanem a repülőtéren dolgozókat is. A berlini Központi Pályaudvar és a reptér között negyedóránként, csúcsidőben tízpercenként járnak a szerelvények. A vonatok többsége egyébként érinti Schönefeldet is, az ott meglévő állomás révén, amit viszont átkereszteltek Flughafen BER – Terminal 5-re.

Mindezekből világos, a németek a nyitást is alaposabban előkészítették és több lépcsőre osztották (vasútállomás-terminál-déli pálya), és alapos tesztelés előzte meg mindegyik létesítmény üzembe lépését, 24 ezer alkalmazott, plusz csaknem tízezernyi külső önkéntes vett részt a próbákon.

A reptér hosszú és zaklatott, határidőkkel sűrűn megtűzdelt előtörténetét a nyitó előkelőségek eléggé visszafogottan emlegették, Brandenburg tartományi főnöke visszanyert önbizalomról beszélt, a szövetségi közlekedési miniszter úgy fogalmazott, hogy az elmúlt években „erős érzelmek forrása volt” a repülőtér, a legmeglepőbb a Lufthansa elnök-vezérigazgatója, Carsten Spohr beszéde volt, aki nemcsak hogy modern és hatékony repülőteret, de sikertörténetet is emlegetett..Ami mostantól talán joggal emlegethető, de azért némi idő kell, valamint zökkenőmentes működtetés, ahhoz, hogy az emberek elfelejtsék: Berlin Brandenburg sok évig az „elátkozott reptér” nem túl hízelgő minősítését viselte.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek