Beszállás csak sámlival!

iho/vasút   ·   2018.04.08. 13:45
vasut_peron_samli_beszallas_kislid

Történt pedig, hogy a németországi Bielefeld és a holland Hengelo között közlekedő RB 61-es járatokon az üzemeltető Eurobahn új Flirt-szerelvényeket állított forgalomba. Németország nemhiába Németország, a szövetségi vasútügyi hivatalnak (EBA: Eisenbahn Bundesamt) mindenre van egy normája, egy mennyisége, aminek teljesülnie kell. Márpedig a Flirtbe történő beszálláshoz a hivatal szerint legalább 38 centiméteres peronmagasság szükségeltetik.

Az Osnabrück mellett fekvő Wissingen állomásának peronmagassága sínkorona felett csak 26 centimétert ér el, tizenkét centi hiányzik, mit lehet tenni? Peronmagasítás rövid távon nem jöhet számításba, marad tehát a máshol már jól bevált sámli. Ami funkcionális és racionális megoldás egyes Észak-amerikai vasútállomásokon, de akár Walesben is van erre példa – elsősorban kisebb utasforgalmú, alkalmi le- és felszállók által sújtott helyeken –, az nem biztos, hogy megfelel a napi hivatásforgalomban.

Wissingen, kiszállás! (forrás: dpa)

Működni biztosan fog a sámli, rá lehet lépni, de a hivatal szavahihetőségét és méltóságát mindenképpen ki fogja kezdeni a megoldás. Arról nincsen hírünk, hogy a szálkásdeszkából összeeszkábált műtárgy(ak) állomáshoz kötöttek-e és ahhoz pontosan fékezve kell odaállnia a vonatnak, esetleg a Flirt cipeli magával a wc előtti többcélú térben a bútordarabot, melyet aztán a személyzet a megfelelő állomáson élesít.

Érzéseink vegyesek a hírrel kapcsolatban, főleg, ha Kőbánya-Kispest 1-es vágányának lassan sínkoronaszint alá süllyedő szegélye jut eszünkbe, vagy az, hogy a hetvenes évek elején végbement generális átépítés után is huszönöt év telt el, mire Vácon megszűnt az az állapot, hogy az ívben megálló bhv ajtajának első lépcsőfoka mellmagasságban volt. De gondolhatunk a Nyugati pályaudvarra is, ahol a legutóbbi átépítés olyan előrelátóan helyezte el az aluljárót a csarnoképület alatt, hogy ott magasperon kialakítása csak az aluljáró födémlemezének bontásával lesz lehetséges. És egyáltalán: nincsenek még olyan messze azok az évek, amikor a varázsszó a szélesperon volt, Cegléden új perontető, felvonó és díszburkolat is megerősíti, hogy a vonal egyik legfontosabb állomásán soha sem lehet majd szintben beszállni egy Flirtbe.

Persze, lehet, hogy ezek az eredmények is egy hivatal áldásos működését bizonyítják, csak ellenkező előjellel. Akkor már százszor inkább egy EBA!

Ebből az egészből húsz centi hiányzik a tökéletességhez!

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek