A BKK megkezdte a külső Bécsi úti villamos előkészítését

iho/vasút   ·   2012.07.26. 15:34

A Bécsi úton ma a Vörösvári úti csomópontig közlekedik a 17-es villamos, a Bécsi út külső szakaszán – az elmúlt évek fejlesztései és a sűrű beépítés ellenére – nincs kötöttpályás közlekedés. A Bécsi úton az 1-es és a 17-es villamos továbbvezetése is elképzelhető, arról, hogy melyik jár több haszonnal az utasok számára, a most kezdődő előkészítési munka ad majd választ, az infrastruktúra mindkét vonal továbbvezetésére lehetőséget ad majd. Az új villamosszakasz a Bécsi úton, a Vörösvári út és a városhatár között épülne ki, kapcsolódva a városhatár környékén végbement lakóterületi fejlesztésekhez és az felújítás előtt álló esztergomi vasútvonalhoz is. Az új végállomásnál intermodális csomópontként alakítják ki, P+R és B+R parkolóval, helyközi autóbusz megállóhellyel, illeszkedve a Budapest–Esztergom vasútvonal korszerűsítése során megépülő Aranyvölgy vasúti megállóhelyhez. A beruházás a Budai Fonódó villamoshálózat bel-budai fejlesztéseit követő üteme lehet, összhangban a bel-budai fejlesztések kapcsán a II. kerület korábbi felvetéseivel, melyek a villamoshálózat városhatár felé történő továbbépítését szorgalmazták.

A projekt kiemelten szolgálja majd a Bécsi út érintett térségéből (Csúcshegy, Testvérhegy, Törökkő) érkező óbudai lakosok, valamint az agglomerációs, elsősorban elővárosi autóbusszal kiszolgált településekről érkezők igényeit oly módon, hogy számukra új, környezetbarát és gyors közösségi közlekedési alternatívát kínál Budapest belterületeinek elérésére.

A fejlesztés megvalósulásához a részletes tervek és a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése szükséges, az előkészítési munkákra vonatkozó közbeszerzési eljárást a BKK néhány nappal ezelőtt kiírta. Az előkészítési munkák során az érintett szervezetekkel, különös tekintettel Óbuda-Békásmegyer önkormányzatával folyamatosan egyeztetni kívánunk, hogy a helyben élők számára optimális műszaki megoldás valósulhasson meg. Ennek érdekében a BKK folyamatos egyeztetésre törekszik Óbuda polgármesterével. A fejlesztés eredményeként a projekt 2014-re juthat olyan fázisba, hogy a következő hét éves uniós fejlesztési forrásokra a projekt benyújtható legyen, így az építési engedélyezés és a közbeszerzési eljárások időigényét is figyelembe véve 2016-ban valósulhat meg optimális esetben az új villamosszakasz kiépítése.

A BKK a közleménye szerint a budapesti villamoshálózat fejlesztését kiemelt célnak tekinti, ennek jegyében 2013-ban indul az 1-es villamos teljes felújítása és Rákóczi hídon át történő meghosszabbítása, illetve a 3-as villamos felújítása. Szintén jövőre kezdődhet a kivitelezése a Budai Fonódó villamoshálózat első ütemének, így a Széll Kálmán téri villamoskapcsolat kiépítésének, melyet a tér teljes átépítése és a Duna-menti villamoskapcsolatok fejlesztése követhet majd. A BKK mindezeken túl további villamosfejlesztések előkészítésén, így a 42-es villamos Havanna-lakótelepre történő meghosszabbításán is dolgozik. A BKK meggyőződése, hogy Budapest villamoshálózata a rossz állapotú pályák felújításával és a hiányzó hálózati kapcsolatok pótlásával még a mainál is kiemelkedőbb jelentőségű gerinchálózata lehet Budapest közlekedési rendszerének.

A BKK a külső Bécsi úti villamosvonal előkészítését az Új Széchenyi Terv forrásaiból, vissza nem térítendő uniós forrásokból végzi.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.