Boeing-prognózis: húsz év, 43 ezer 500 gép

iho/repülés   ·   2021.09.15. 12:00
4193278_d8e484d371e74c31fc66e73312424fdb_wm

A társaságok a 2019-es géppark nyolcvan százalékát lecserélik Tovább tart a légi áruszállítás erősödése, egyre kritikusabb kérdés a pilóták, kabinszemélyzetek, karbantartók utánpótlása.

Az amerikai óriáscég évente megjelenő előrejelzése szerint máris érződik a Covidból történő kilábolás jeleit, a globális védelmi és űrpiac pedig „stabil maradt”.

A következő évtized kilenc trillió, vagyis 9000 milliárd dollár értékben jelent igényt repülőgép- és űripari termékekre, ez a szám már valamelyest magasabb, mint a tavalyi (8,5), de érdekes mód már a járvány előtti év, 2019 becslését (8,7) is meghaladja. Az iparág magához tér és folytatja az alkalmazkodást a globális szükségletekhez, mondta a Boeing stratégiai főnöke, Marc Allen, aki többek közt arra alapozza az optimizmust, hogy a tudósok a vártnál hamarabb álltak elő a járvány megfékezéséhez szükséges vakcinákkal, és az utazóközönség erős bizalmat jelez a légiközlekedés iránt.

Ami a kereskedelmi repülést illeti, a gyorsabban felépülő belföldi forgalom után sor kerül a közepes majd a hosszú távú repülés piacának felpörgésére is, ezt azért a jelentés realista módon az utazási korlátozások könnyítéséhez köti, a hosszútávú repülés ezért csak 2023-24-re érheti el a járvány előtti szintet. A gazdasági és környezetvédelmi igények alapján a légitársaságok a 2019-es gépállomány nyolcvan százalékát cserélik le hosszú időtávon, beleértve egyébként azokat is, amelyek esetleg már nem térnek vissza a leállások miatt kivont gépparkból.

Lefordítva mindezt a a repülőgépek számára, az előrejelzés szerint a következő tíz év globális igénye 19 ezer kereskedelmi gép lesz, a húsz évre szóló prognózis több, mint 43 ezer 500 gépre szól, ami ötszázzal magasabb, mint amit a tavaly jeleztek, viszont kevéssel alatta marad a járvány előtti várakozásnak (44 ezer).  Ezen belül erős lesz az előretörés – amit már az elmúlt másfél évben is láttunk, a kifejezetten áruszállításra készült vagy átépített gépek beállítása dolgában, a növekedés meglepően magas, főképp az e-kereskedelem terjedése okán, 2040-ben az áruszállító flotta hetven százalékkal lesz nagyobb, mint a járvány előtti.

Kategóriákra bontva:

  • a kilencven és annál kevesebb üléssel repülő gépekből 2390,
  • az egyfolyosós, ennél nagyobb kapacitásúakból 32 ezer 660,
  • a szélestörzsűekből 7670 példányt állítanak forgalomba,

plusz 890 szélestörzsű áruszállítót, így jön ki a 43 ezer 610-es gépszám.

Fontos meghatározó: az egészséges fejlődés kritikus kérdéseként jellemzi a Boeing anyaga a képzést, utánpótlást, a következő húsz évben  2,1 milliónyi személyzet kell (a megfogalmazás nem egyértelmű, de nyilván pluszban) a gépek repüléséhez, karbantartásához, köztük 612 ezer pilóta, 626 ezer karbantartó és 886 ezer kabinszemélyzet.  

A BBC mindehhez azt teszi hozz, hogy az IMF szerint a globális gazdaság idén hát, a következő évben 4,9 százalékkal növekedik, és ebben már benne foglaltak a korlátozásoktól megszabaduló kereskedelmi repülés teljesítménye is. Azonban a kormányok továbbra is saját külön megközelítésük szerint kezelik a helyzetet az átoltottság és a tesztelés szerint, ugyancsak eltérőek a karantén szabályok, amelyek miatt a nemzetközi forgalom továbbra is „komplikált ügy”.

Ezért is fontos, az Unióban bevezetett vakcina-útlevél, hogy Európán belül könnyebb legyen az utazás. Az ICAO adatai szerint a járvány előtt a globális gazdaság 3,6 százalékát tette ki a légi iparág, amely 65,5 millió embert foglalkoztatott.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.