Boeing: üzembezárás, elmaradó megrendelések?

iho/repülés   ·   2011.11.24. 16:01
nyito

A Boeing hivatalosan is bejelentette: fontolgatja Wichita bezárását. A lépés közel 2100 dolgozót érinthet. A repülőgépgyártó óriás komoly szerepet tölt be az amerikai védelmi piacon is. Mostani, meglebegtetett lépésének is éppen a védelmi költségvetés már bejelentett és várható, 10 év aalatt együttesen közel 930 milliárd dolláros megkurtítása az oka. Wichitában jelenleg az amerikai fegyveres erők repülőgépeinek modernizálása, felújítása és karbantartása folyik. Ha a Pentagon kevesebb munkát rendel a Boeingtól, akkor a gyárüzem kihasználtsága is csökkenhet.

A wichitai üzem sorsát eldöntő tanulmány legkésőbb 2012. első hónapjaira készül el. A többféle forgatókönyvet felvázoló tanulmány alapján fog dönteni a Boeing az üzem sorsáról – amely lehet leépítés vagy akár a bezárás is. A jelenlegi, lekötött szerződések hamarosan lejárnak és a Boeing egyelőre nem tudott hasonló mennyiségű munkáról szóló szerződést tető alá hozni a költségvetési fűnyíróval támadott Pentagontól.

Lakat kerül az üzemre vagy győznek a lobbisták? <br>(fotó: wikimedia.org)

Igaz, vannak érdekes lehetőségek is: ilyen például a Boeing F-15-ös család típusainak felújítása, modernizálása és így még lerepülhető óráinak duplázása-triplázása. A Boeing már el is indított egy négy éves programot, melynek során azt vizsgálják, hogy milyen megerősítések szükségesek a repülőgépeken ehhez. A program 414 F-15C/D Eagle vadászgépet, illetve F-15E Strike Eagle támadógépet érinthet, melyek így újabb évtizedeket tölthetnek esetleg a levegőben. Egy F-15C-t már „gyötörnek” a Missouri állambeli St. Louis melletti Boeing-üzemben, míg egy F-15E fáradásos tesztelése hamarosan megkezdődik. A folyamatos rezgésekkel, feszítésekkel, hajlításokkal járó, a repülés során fellépő terheléseket hidraulikus rendszerekkel szimuláló tesztelés során azt vizsgálják, hogy kibírja-e az F-15C/D vadász a 9 helyett 18 ezer repült órát, illetve az újabb gyártású, eleve megerősített szerkezetű  F-15E képes-e az eredeti 8 ezer helyett 32 ezer órát a levegőben tölteni? Ez a békeidőkben szokásos évi 300 repült órával több évtizednyi tartalékot jelenthetne még.

F-15E Strike Eagle: unokáink is látni fogják? <br>(fotó: wikimedia.org)

Elemzők szerint a lépés nem véletlen, és szorosan kötődik az F-35 Lightning II-es program nehézségeihez. Egyre kevesebben számítanak arra, hogy az amerikai légierő valóban megkapja a jelenleg gépenként 207,6 millió dolláros áron vásárolt F-35A változat mind a tervezett 1763 példányát.

A Boeing nincs egyedül lépésével: elemzők szerint az amerikai védelmi piac szinte minden szereplője leépítésekkel, megszorításokkal, racionalizálással készül fel a következő évtizedre. Márpedig az keménynek ígérkezik, miután a kétpárti „szuperbizottságnak” nem sikerült megfelelő és mindkét politikai oldal számára is elfogadható költségvetési megtakarításokról javaslatot alkotnia. Így a már korábban éppen erre az esetre számítva elfogadott, automatikus elvonásokat megfogalmazó törvény értelmében a 2013-as költségvetési évtől a már említett több száz milliárdos megszorítás vár a védelmi tárcára is, feltéve, ha a védelmi ipart képviselő lobbiszervezetek nem lesznek képesek megfelelő nyomást gyakorolni a törvényhozásra.

Wichita esélyes volt eddig arra is, hogy a Boeing itt építse át a KC-46A tankergépeket, melyek az amerikai légierő állományába kerülnek majd. Az első 18 gépet 2017-ig kell átadni a légierőnek.

Kapcsolódó hírek