Botrány, Európa légiközlekedése nem működik európai módon

iho   ·   2020.03.04. 09:00
cim8

Kemény hangnem, és megdöbbentő adatok. Az európai hagyományos légitársaságok nagy részét tömörítő szervezet, az A4E (Airlines For Europe) évi csúcstalálkozóját egy tanulmány vezette be, amelynek fő megállapítása: évente mintegy 37 milliárd euró megtakarítást jelentene, ha az európai légiközlekedés igazán európai módon, közös európai alapokon működhetne. Ennek az irdatlan összegnek majdnem a fele a tanulmány szerint az Egységes Európai Égbolt (Single European Sky, SES) bevezetésének elmaradásán múlik, és a jelek szerint ez volt a legfontosabb témája a jelenlévő légitársasági főnököknek is.

Közülük is kiemelkedett nem épp visszafogott megfogalmazásaival Willie Walsh, az IAG-csoport elnöke (British Airways, Air Lingus, Iberia, Vueling), aki röviden és tömören botránynak minősítette a SES elmaradását. Mint elmondta, negyven évvel ezelőtt még Boeing 737-200-as pilótaként repült szerte Európában, megrázó tapasztalni, hogy a mai repülőgépek szinte ugyanazokat az útvonalakat kell, hogy kövessék, mint akkor.

Walsh arra utalt, hogy a légitársaságok hatalmas pénzeket költenek a gépeikre, a modernizálásra, miközben a nemzeti zónákra töredezett európai légtérszerkezet nem változott. „Az európai légtér fragmentált és nem hatékony. Elavult. És ez jelentősen hosszabb útvonalak repülésére kényszerít minket, mint ami szükséges lenne.”

A történet az IAG-főnök szerint nem csak a pénzről szól, hanem a környezeti ártalmakról. 2018-ban az európai légitársaságok szén-dioxid-kibocsátása 67 millió tonna volt, ami a SES működésével hétmillióval csökkenhetne. Ha ehhez hozzávesszük a teljes, Európa légterén áthaladó forgalom adatait, akkor a csökkenés összesen 25 millió tonna lehetne évente, Walsh mindennek alapján szólította fel arra az európai kormányokat, hogy a sok beszéd helyett cselekedjenek.

A már említett, a csúcstalálkozó mondandóját megalapozó tanulmány a SES hiányán kívül több más fontos tényezőt felsorolt, amelyek komoly költségcsökkentést jelentenének, ilyen a légiközlekedésre államilag kirótt plusz adók eltörlése, az európai repülőtéri illetékek egységes rendszere, a Schengenen belüli határőrizet reformja, és nehezen meghatározható összeget jelentene az egységes európai vámpolitika következetes alkalmazása.

A találkozón ott volt az Európai Bizottság közlekedési főigazgatója, Henrik Hololei, aki szintén elsősorban az Egységes Európai Égbolt működését hiányolta. Nem volt fizikailag jelen ugyanakkor a bevezető tanulmány szerzője, a bergamói ICCSA egyetem professzora, ugyanis a város ahhoz az észak-olasz zónához tartozik, amit a koronavírus miatt gyakorlatilag elszigeteltek a külvilágtól, úgyhogy a vitában a szerző internetes videókapcsolat révén vehetett csak részt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek