Bővíti buszkínálatát az MAN az elővárosi- és helyközi szegmensben

Kiss Bertalan   ·   2021.10.28. 18:40
P_Bus_EOT_Lions_IntercityLE-01

Az MAN megújítja az alacsony belépésű buszkínálatát a következő években, a már ismert Lion’s City városi formatervét és innovációit átültetve. Három, rég jól bevált modell helyett összesen hat új típus jelenik meg a piacon. Elsőként két kéttengelyes, majd a háromtengelyesek és hibrid változat is. Számottevő súlycsökkenést jelentenek a nagy szilárdású acéltartók és a kompozit tetőelem, de az utastér is már egy új korszakot jelez.

Három közismert modelltől búcsúzunk, a Lion’s City Ü (A 20) és Lion’s City LE (A 78) gyártása már ez év végén leáll, míg a Lion’s City LE/Ü kivitel 2022 végéig még gyártásban marad. Az új modelleknél új gyártói jelzéseket is meg kell tanulnunk.

Elsőként a Lion’s Intercity LE 12 (42 C) és Lion’s Intercity LE 13 (43 C), típusokkal indul a gyártás már 2022 elején. A 2-2-0 ajtóelrendezésű, kéttengelyes buszok hossza 12 ezer 449 és 13 ezer 149 milliméter, a különbség a 6,3 és 7 méteres tengelytávban van. A túlnyúlás elöl 2849, hátul 3300 milliméter. Ugyanebben a méretben készülnek az elővárosi kivitelek, 2023 elejétől, marad az elnevezés, de a típusjelzés 32 C és 33 C lesznek. A hajtásláncban fontos szerep jut, a városi Lion’s City típusain jól bevált EfficientHybrid egységnek, az automatikus stop-start, valamint gyorsító funkciókkal.

A kínálathoz érkezik még két 14,46 méteres, háromtengelyes, Lion’s Intercity LE 14 néven, illetve 34 C és 44 C jelöléssel, de csak 2024-ben. A különbséget az elővárosi és helyközi kivitel jelentik. Megújul a teljes fedélzeti elektronika, a különféle opciós lehetőségek közt ott lesz a fenti EfficientHybrid-rendszer is. A kéttengelyesek és az elővárosi háromtengelyes egyaránt 275/70 R 22,5 méretű abroncsozással készülnek, biztosítva a 320 milliméteres padlószintet, míg a háromtengelyes helyközi/távolsági szériában a klasszikus 295/80 R 22,5 méretű abroncsokat kap, 380 milliméteres belépő magasságot eredményezve. A második ajtónál 425 milliméter a padlószint.

Utastér MAN Intercity Basic ülésekkel

A belső tér, az utasdobogók áttervezésével legalább tízzel több ülőheylet tesznek lehetővé, mint a City (elővárosi) változaton. A rövidebb kéttengelyes maximális utaskapcitása 94 fő, 49 ülő- és 45 állóhely arányban. A hosszabb helyközinél (Intercity) 102 utas, 53 ülő- és 49 állóhely arányában, de a városi (City) kivitelnél 107 fő lehet. A háromtengelyesnél ez 115, illetve 121 utast jelent. Az Intercity LE helyközi kivitelnél a kézipoggyásztartó szériában nyitott kialakítású, kapaszkodósínnel, opcióban állítható magasságú, valamint zárt kivitel is rendelhető. További lehetőség a szervizpanelek közti választás, akár kísérőhívóval, illetve leszállás-jelzővel keigészítve. Az elővárosi változatok felső vízszintes kapaszkodócsöveire, függesztett fogantyúk rendelhetők. A helyközi/intercity buszok MAN Intercity Basic ülésekkel készülnek, az utasfolyósó felöl kapaszkodókkal és egyaránt rendelhetők öv nélkül, vagy két- és hárompontos övekkel. Az MAN City Comfort üléseknél háromféle kárpitozásból választhatunk, városi/elővárosi forgalomhoz, elhelyezéstől függően felső kapaszkodókkal, de kétpontos csípőövvel szintén felszerlehetők.

Utastér MAN City Comfort ülésekkel

A City változat szériában 2-2-0 elrendezésű, befelé nyíló bolygóajtókkal készül, az Intercity szintén, de mindkét ajtó kifelé nyílik. Opcióban 1-2-0 ajtóval is kérhető. További lehetőség, az Intercity LE típusoknál az elektro-mechanikus, oldalrasikló ajtókialakítás. A harmadik ajtó a kéttengelyeseknél egyedi opció, a háromtengleyes City-nél viszont szériakivitel lesz. A legnagyobb belmagasság 2732 milliméter. Az utastér megfelel az új ECE 118.03 előírásoknak, az ECE R66.02-es borulásvédelemmel együtt.

Küllemre a Lion’s City buszokon, 2017-ben megjelent formvilágot fogják tükrözni. Ami nem látszik, a kompozit szedvicszerkezetű tetőpanel, amely körülbelül csak 150 kilogramm a 12,44 méteres változatnál, ez 25 százalékos súlycsökkenést jelent. A kocsiszekrényél maximum 300 kilogramm önsúlycsökkenést eredményeztek, a nagy szilárdásgú tartóelemek, a korábbiakhoz képest, de opcióban a műanyag karosszérai-elemekkel még tovább csökkenthető az önsúly. A kéttengelyesek megengedett össztömege 19,5 tonna. Ugyanakkor a motortérajtó és a szélvédő alatti elemek egységesen üvegszálas műanyagból készülnek, minden típuson. A főfényszórók opcióként teljes egészében ledes kivitelűek, a hátsók már egységesen azok.

A tetőn lévő fűtőberendezés 40 kW teljesítményű, Valeo vagy Konvekta gyártmányok, ezek 50 kilogrammal könnyebbek, mint amelyek a klímát is magukba foglalják. A légkondicionálók szintén e két gyártótól származnak, 32 és 33 kW teljesítménnyel.

A helyközi/távolsági kivitel, oldalra sikló ajtókkal és motoros rámpával

A gépkocsivezető munkahelye, dobogója 120 milliméterre magasabban van és vízszintes irányban 50 milliméterrel nagyobb tartományban állítható a vezetőülés, mint a Lion’s City városi buszokban. Az üzemeltetésével kapcsolatos adatokat már az MAN tehergépkocsikban elterjedt RIO Box továbbítja. A teljes műszerfal a kormányoszloppal együtt mozog, +/- 110 milliméter tartományban és 20 fokos dőléssel.

Gépészet

Erőforrásként a 9 literes, D1556 LOH motor szolgál, 280; 330 és 360 LE teljesítménnyel, valamint 1200; 1400; 1600 Nm nyomatékkal és szintetikus gázolajjal vagy növényi alapú bio üzemanyagokkal egyaránt működtethető. Az olajcsere maximum 80 ezer km, a részecskeszűrőt 470 ezer kilométerenként kell tisztítani. Az automatikus tűzoltó-berendezés szériafelszereltség.

2023-ban érkezik a már említett hibridmodul, amely egy 12 kilowattos (16,3 LE) motorgenerátor, 220 Nm nyomatékkal, amelyhez egy 40 Wh-ás ultrakapcitás is csatlakozik, induláskor vagy előzéskor ez szolgáltat áramot, a fékenergia-visszatáplálásból.

A háromtengelyes még egyelőre csak grafikaként, 2024-ben érkezik

Az erőátvitelt négyfokozatú, DIWA.6 vagy 6 fokozatú, ZF EcoLife 2 automataváltók biztosítják. Az első futómű maximum 56 fokos elkormáynzást tesz lehetővé. A hajtott tengely MAN HY-1350-B-03 típusú, természetesen többféle válaszható áttétellel. A „C“ tengely elektor-hidraulikus kormányzású, a maximális körátmérő 23,76 vagy 24,36 méter, abroncsméretől függően. Az adaptív lengéscsillapítás maximális komfortot és futáskultúrát nyújt. Az adaptív tempomat, a sávkövető-rendszer és abroncsnyomás-ellenőrző opcióban kapható.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek