Búcsúznak a hagyományos 256-osok Csongrád megyétől

Bajsz Gábor   ·   2017.02.04. 08:45
256kicsi

A közlekedésbarátoknak szomorú hírrel indul az idei év: egy ikonikus autóbusz típus távozik a Csongrád megyei közforgalomból. A DAKK Zrt. ugyanis törölte állományából elődje, a Tisza Volán Zrt. utolsó két klasszikus felépítésű 256-os Ikarusát.

Arról a típusról beszélünk, amely a nyolcvanas évek elejétől a kilencvenes évek második feléig a hazai távolsági autóbuszközlekedést lebonyolító Volán társaságok alaptípusa volt.

Bár a prototípus járművet már az 1973-as Budapesti Nemzetközi Vásáron bemutatta az Ikarus gyár, a Volánoknak csak öt évvel később, 1978-tól szállították le. Ez a típus volt hivatott felváltani a távolsági közlekedésben az addigi fapados – még az 55-ös, a legendás faros műszaki bázisára épült – 255 típusú Ikarus autóbuszokat. A kényelmében már az akkor legkorszerűbb 250-est megközelítő, légrugós 256-osok elterjedésével a korszerűtlenebb kivitelű helyközi- és távolsági változat fokozatosan eltűnt a közforgalomból.

Korszerűbb társai előtt az Ikarus 255-ös autóbuszai közlekedtek helyközi és távolsági viszonylatokon (kép forrása: Tisza Volán Rt. archívuma)

Az 256-osoknak különböző altípusai voltak. Az alaptípus a 256.50 jelzést viselte, ennek a Volánoknak készült változata volt a 256.50V. A Tisza Volánnál belföldi közforgalomban még előfordult a 256.50VL (luxus kivitelű) és a 256.50E (egyedi kivitelű) altípus is. Emellett a kilencvenes években a Németországból újra behozott, az egykori NDK-nak gyártott 256.51-esekből is jutott Csongrád megyébe néhány.

A különböző változatok között több eltérés is szembetűnik. A 256.50-esek még kézi működtetésű utasajtóval készültek, a 256.50V-k viszont már pneumatikus ajtóval. Az első változatban 1978–80 között kétszárnyú Steyr-ajtók voltak, ezután már egyszárnyú ajtókkal gyártották a típust.

Steyr ajtós kivitelű, 1980-as évjáratú Ikarus 256-os Szentesen 2003. őszén (a képre kattintva galéria nyílik, a felvételeket Bohus Dávid készítette)

Az ajtó megjelenése is változott, mert 1983-tól alul is megjelent egy ablak az első ajtón, ezzel is segítve a járművezetőt a jobb kilátásban. Változott az első lökhárító is: 1981-ig a 200-as típuscsalád egyenlökhárítójával készültek a távolsági Ikarusok, majd ekkor jelent meg a jellegzetes műanyag „szakállás” lökhárító. Időközben a jármű szellőzését is fejlesztették: 1985-től négy légbefúvó jelent meg az autóbuszok tetején.

Az 1982-es évjáratú BOX-786 lengőajtaján még nincs kisablak

A DAKK Zrt. Csongrád megyei jogelődei, a Tisza Volán (korábban 10. sz. Volán Vállalat) 1978-tól kezdődően 1991-ig folyamatosan szerzett be a típusból új autóbuszokat, illetve a kilencvenes években néhány használt járművet is. Így tizenhárom év alatt hetvenegy 256-os érkezett a vállalathoz.

A beszerzések altípusok szerinti megoszlása a következő volt:

  • 256.50 kivitelből nyolc,
  • 256.50E változatból egy,
  • 256.50V kivitelből ötvenhat,
  • 256.50VL altípusból négy
  • és az NDK-ból visszatért 256.51 altípusból kettő

szerepelt a szegedi székhelyű volán állományában. Az első öt autóbuszt GF 16-70 és 16-74 közötti rendszámokkal 1978. szeptember 29-től vették állományba. Abban az évben érkezett még öt típustársuk, és kisebb megszakításokkal még tizenhárom évig jöttek az új buszok. Az évente állományba vett kocsik száma nagyon eltérő volt: 1980-ban, 1987-ben és 1991-ben mindössze 2-2 új járművet vásároltak, de 1986-ban tizenöt új 256-os érkezett a Bakay Nándor utcába. Viszont voltak olyan évek is, amikor egyáltalán nem kapott új 256-ost a Tisza Volán.

Az utolsó kettő autóbuszt selejtezték idén, rendszámuk AZB-528 és AZB-529 volt, amelyek 1991. június 24-től tartoztak a Tisza Volán majd a DAKK Zrt. flottájába.

A legfiatalabb két 256-os egyike pihen a Mars téren 2007. júliusában. A légbefúvók és a csendes hátsó híd még komfortosabbá tette az utazást

A kilencvenes években azonban érkezett még négy használt kocsi is: 1993-ban Németországból két 256.51-es (BSE-569 és BSE-570), és még ugyanebben az évben a szegedi Kertészeti és Élelmiszeripari Főiskolától is átvett egy 256.50E típusú kocsit (BHJ-829) a Volán. Végül 1998-ban a Magyar Kábelművek kisteleki gyárának busza, egy 256.50-est (AEX-076) is bekerült a Tisza Volán állományába.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek