Búcsúzó Air Race: szép és drámai repülések a Balaton fölött

iho   ·   2019.07.15. 09:00
cim

Sokan vannak, akik istenigazából most kezdik sajnálni – nemcsak a magyarországi futamot, hanem magát a bajnokságot: mint korábban beszámoltunk róla, egyelőre csak reménykedő tévékommentátorok szájából lehetett olyat hallani, hogy a leállítás csak szünetet jelent... Sokan vannak, akik nem hitték, de a balatoni futam a budapestiekhez képest is látványos, izgalmas volt, sőt, merem állítani, hogy élvezetesebb is mind a közönségnek, mind a szakmának, mint sok más alkalom.

A háttér itt is igazán festői volt

A viszonylag hosszú, a déli parttal nagyjából párhuzamosan kialakított pálya ugyanis sokkal többet bízott a pilótára (és a mögötte lévő csapatra), mint a korábbiak. Amíg általában a versenyeken a szabad szemmel alig észlelhető apró momentumok döntöttek, addig itt a visszafordítóknál többféle megoldást alkalmazhattak a versenyzők, milyen szögben emelik és fordítják vissza félkubaival vagy egy majdnem vízszintes fordulóval a gépet a kapuk felé. A történet olyannyira érdekes volt, hogy egy adott repülés során a későbbi győztes Matt Hall a saját embereit is meglepte, mert a kigondolt jobb helyett balfordulóval repült tovább, és erre a döntésre a pilóta az utolsó másodpercekben jutott, mint később kiderült, jó is volt a döntés...

Emlékezetesen váratlanul kellett a Balatonra szervezni a versenyt, a jelek szerint Szentkirályszabadja mint bázisreptér megfelelően kiszolgálta az igényeket, igaz, valóban volt az első nap valamiféle félreértés folytán némi benzinmizéria, ami miatt a három edzőrepülés helyett csak egyre kaptak lehetőséget a résztvevők. De ez talán csak a kvalifikáció során érződött a pilóták repülésén, a vasárnapi tizennégyes, nyolcas majd négyes párbajsorozat során nem annyira a felkészülés, mint az időjárás okozott igazán komoly problémákat, az időnként lecsapó zivatarok, a szél irányának és erősségének váratlan változásai (egy vihar miatt akadt olyan versenyző, aki Siófok-Kilitin kellett, hogy leszálljon, mert Szentkirály felett épp alkalmatlan volt az időjárás).

Hosszú pálya nagyjából párhuzamosan a parttal

Vasárnapra azonban megnyugodott az idő is, ami abból a szempontból is jó volt, hogy a nézőket sem verte el túl heves eső és a látás is jó volt: az északi part hegyei, Tihany és az apátság, no meg a vízen kellő távolságban ékeskedő vitorlások nagyon is szép és vonzó hátteret nyújtottak a repülőversenynek.

És akkor a részletek. A tizennégyek párharcai során a kanadai McLeod úgy győzött a francia Ivanoff felett, hogy mindketten kaptak ezért vagy azért büntető másodperceket, de a kanadai ezzel együtt volt gyorsabb. Le Vot talán túl nagy lendülettel indított és már a négyes kapunál elvétette a magasságot, majd ugyanez volt a hiba a tizenhármasnál, ellenfele, a brit Murphy simán továbbjutott lassabb és óvatosabb repüléssel.

A pilótáé a döntés, hogyan fordul vissza a kapuk felé

Az idén két futamon is győztes Muroya, aki nyilván arra készülne, hogy az utolsó, Japánban rendezendő futamon japán versenyzőként szerzi meg az utolsó világbajnokságot, „konzervatív” stílusban repülte meg a pályát, taktikájának nyilván része volt, hogy a sokkal agresszívabb stílust képviselő ellenfél, Mat Hall úgyis rontani fog. Hát nem, az ausztrál valóban keményebben repült, de ugyanúgy hiba nélkül, viszont gyorsabban, ez azt jelentette, hogy a vb-győzelem egyik várományosa, a Szamuráj, a legjobb nyolc közé sem került be.

A veterán Chambliss és a fiatalabb Brageot párbaja hasonló taktikai alapokon zajlott, csak ezalkalommal a taktika bevált: Chambliss lassabban és tisztán repült, Brageot gyorsabban, és a 13-as kapunál túllépte a túlterhelési limitet, ő sem jutott a következő lépcsőfokra. Goulian és Kopfstein közül az amerikai mehetett tovább, a chilei Bolton és a spanyol Velarde párviadala a spanyol győzelmével ért véget, de a chilei a leggyorsabb vesztesként mehetett tovább. Végül a korábbi világbajnok Dolderer és a tavalyi győztes Sonka repült, utóbbi esélyeshez méltóan, a német ellenfél viszont több büntetést is összeszedett.

Az a bizonyos mindent eldöntő pillanat: Sonka balszárnya eltrafálja a kaput

A nyolcak történetei: Goulian egy perc felett repült, McLeod  gyorsabb volt és ezalkalommal még plusz másodperceket sem gyűjtött be. A Red Arrows századparancsnok Murphy ellen a spanyol Velarde biztos győztesnek látszott az utolsó másodpercekig, amikor ő is túlhúzta a visszafordítót és bejelzett a G-limit, a büntetéssel együtt Murphy 66 ezred másodperccel győzött. Nagyon szoros volt Bolton és Hall duelluma is, mindketten szépen és hibák nélkül repültek, az ausztrál még át is esett a második visszafordító tetején, de utána bekeményített és minimális különbséggel ugyan de megverte a chileit. Chambliss és Sonka egyaránt szépet repült, azzal a fontos különbséggel, hogy a cseh Gripen-pilóta gyorsabban... Így alakult ki a top négy mezőnye.

És ekkor következtek a drámák. Először McLeod mutatott be pazar repülést, de az utolsó visszafordítóban megsértette a pályavonal határát (Track Limit), Ben Murphy pedig már az ötödik kapunál túlhúzta és szintén egy másodpercet kapott, a végeredmény azonban a brit javára döntött minimális különbséggel, és ez azt jelentette, hogy a Masters mezőnyének egyik legtapasztalatlanabb pilótája már biztos lehetett a dobogós helyezésben. Mat Hall príma, kemény, tiszta repüléssel hozta a maga legjobb idejét, majd az utolsó felszállásból dőlt el minden: Sonka banális hibát vétett már az elején, bal szárnyával elkaszálta a négyes kaput, ez három büntető másodpercet jelentett, és egyben azt, hogy a négyből csak a negyedik lehetett.

A futamgyőztes öröme az utolsó leszállás után: Hall ismét esélyes a világbajnoki címre

A győztes tehát Hall, Murphy élete első pódiuma rögtön ezüstérmet ért, McLeod harmadikként, Sonka negyedikként várja a finálét, de még mindig ő az, aki az összetett pontversenyt vezeti. Az ő 65 pontjához képest Hall csak négy, Muroya tíz ponttal van lemaradva: elméletileg bármelyikük megkaphatja az utolsó Red Bull Air Race világbajnoki címet. Döntés tehát szeptemberben, Japánban. Izgalmas lesz, bár nem biztos, hogy annyira festőien látványos, mint a balatoni verseny.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.