Budapesten próbáltuk ki a Fairtiq-et!

Vörös Attila   ·   2021.11.19. 18:50
Capture

Amikor a Borároson beálltunk vonaljegyért az automatához a sorba, legkésőbb akkor esett le, milyen jó is lehetne akár ez a rendszer itthon is.

A Fairtiq lényegében egy okosjegy-alkalmazás, amely a felhasználó dolgát a közösségi közlekedés használata során két szvájpolásra egyszerűsíti – már ami a jegyvásárlás részét érinti. Az intelligens rendszer az utas mozgását GPS-szel és más hálózati módszerekkel követi, az átszállási pontokat és a közösségi közlekedési szolgáltatásokat is felismeri. Az utazás végén pedig kiszámolja az út árát, amit alkalmazáson belül téríthet meg a felhasználó.

A svájci székhelyű Fairtiq rendszerét a német nyelvterületen már egyre több helyen használják (lásd alábbi ábra), és most elérkezett az idő, hogy a Mobilissimus szervezésében Magyarországon is bemutassák. A rendszer rövid megismerése után az elméletet hamar gyakorlattá fordítottuk át, az alkalmazás fejlesztői változatát kellett ehhez letölteni az okostelefonunkra. Mivel a budapesti díjszabási és egyéb adatokat még nem vitték fel a Fairtiq mögé, ezért az alkalmazás még erősen funkcióhiányosan működött, de azt nagyon szépen detektálta, hogy mikor mivel merre utazunk, milyen megállókat érintünk, hol szálltunk át. Az utazás során begyűjtött számos adat segítségével pedig a bliccelés ellen is többféleképpen fel van vértezve az alkalmazás.

(forrás: fairtiq.com)

Mivel ez még csak egy demonstráció volt, természetesen a BKK járataira a hagyományos módon kellett jegyet vennie, akinél nem volt jegy vagy bérlet. Mivel kollégánk biciklivel jár, nála nem volt vonaljegy, de nem volt ezzel egyedül.

Az utazást már két perce elindítottam, de tarifát csak oda számol az alkalmazás, ahol használjuk a közösségi közlekedést

Ahogy a Boráros téri BKK-automatánál vártuk a sorunkat, akkor azért már mindenki fejében felmerült a kérdés, hogy hogy lehet az, hogy 2021-ben egy ekkora városban még csak apró nyomtatott fecnik jelentik a közösségi mobilitás hozzáférhetőségét.

A fővárosi e-jegyrendszer kiépítésének kudarcokkal és zéró eredménnyel záruló eddig útját nem célunk most bemutatni. A jó hír az, hogy nem kell nulláról feltalálni egy új rendszert, ha egyszer már kész termékek is vannak a piacon.

Az átszállási pontokat pontosan detektálta a Fairtiq

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.