Csobbanás hétvégén, visszatér a Földre két űrhajósával a Dragon

iho   ·   2020.07.31. 09:00
cim

A két NASA berepülő asztronauta, Doug Hurley és Bob Behnken, a májusban felbocsátott új űrhajót a tervek szerint magyar idő szerint vasárnapra virradó éjjel választja le az űrállomásról. Az érkezés a floridai partok közelében néhány órával később várható, nyilván még néhány fordulat alatt kell ellenőrizni az Endeavour nevű űrhajó rendszereit, a tökéletes hermetizálást, a pálya magasságának csökkentéséhez és a fékezéshez szükséges hajtóművek működését, és még sok minden mást.

Amint azt az amerikai szakportál kiemeli, a SpaceX űrhajójának leszállása nemcsak azért történelmi jelentőségű, mert egy vadonatúj, nagyrészt magánvállalkozásban épült, embereket szállító űreszköz első vizet érése lesz utasokkal, hanem mert ilyen tengeri-óceáni leszállásra évtizedekkel korábban, 1975 júliusában volt csak példa, amikor az utolsó Apollo-kabin az Apollo–Szojuz-repülés amerikai triójával érkezett vissza. Azóta a Szojuzok, rendszerint (és ha minden rendben ment), a kazahsztáni sztyeppe kijelölt körzetében értek talajt, az amerikai űrsikló pedig a kiépített leszállópályák egyikén, kivéve a Columbia szerencsétlenségét nem sokkal a földet érés előtt, még a magas légkörben.

A Dragon Demo-2-t hét lehetséges körzetben várják Floridától keletre vagy nyugatra, arról, hogy hová száll le, véglegesen a szétválás előtt döntenek a zónák aktuális időjárása és a várható változások alapján. A feltételek: másodpercenként maximum 4,5 méteres szél, mérsékelt hullámzás, a felhőalap nem túl alacsony és a vízszintes látás legalább 16 kilométer, a paraméterek elsősorban a mentőhelikopterek biztonságos tevékenységéhez szükségesek, persze az is fontos, hogy a közelben ne legyen villámlás. Ha az idő nem elég jó, a személyzet dönthet arról, hogy akár még 48 órán át földkörüli pályán marad és kivárja a körülmények javulását. Feltétel még, érthető mód, hogy a kabin napvilágnál érje el a felszínt. (Mint emlékezetes, a start is késett májusban néhány napot az időjárás miatt.)

Az űrállomástól való eltávolodás két kisebb hajtóműgyújtással történik, az önálló földkörüli pályára átálláshoz négyszer kapcsolják a hajtóműveket, majd ismét a hajtóművek ereje fékezi az Endeavourt, hogy letérjen az orbitális pályáról. A földi atmoszférát 28 ezer kilométeres óránkénti sebességgel éri el, a hőpajzs felhevülése okozta rádiócsend hat percig tart, majd a kabin két kisebb fékernyővel csökkenti a sebességet 560-ról 191 kilométerre óránként.

A három főernyő várhatóan kevesebb, mint két kilométerre nyílik a felszín felett. A fő mentőhajóról két kisebb motoros közelíti meg először a vizet ért űrhajót, ezek egyikének személyzete először arról győződik meg, hogy a kabin nem sérült-e meg a leszállás közben, nem fenyegeti-e az elsüllyedés veszélye – ilyesmi csak egyszer történt, 1961-ben, Gus Grissom űrugrását követően. A másik csapat azt vizsgálja, nem szivárog-e valamiféle veszélyes anyag a kapszulából.

A kabint az űrhajósokkal aztán a fő mentőhajó veszi a fedélzetére, amely a Cape Canaveralhoz közeli landolási zóna esetén maga viszi őket az űrrepülésre, ha távolabb, akkor helikopter. Ezután a szokásos orvosi vizsgálat, később a repülés részletes értékelése Houstonban, miközben magát a Dragont is alaposan átvizsgálják a SpaceX és a NASA emberei. A lényeg: ha minden jól működött, és a berepülést sikeresnek minősítették, az űreszköz megkapja a hatósági engedélyt, a következő Crew Dragon pedig már négy űrhajóssal indul szeptemberben a Nemzetközi Űrállomásra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek