Repül a Föld körül a Crew Dragon – érkezés az űrállomásra

iho   ·   2020.05.31. 07:10
cim2

Harminc méterre az állomástól, az egyik kormányfúvóka helyesbít<br>(fotók: NASA TV)

Többszöri pályamódosítás és 19 órányi repülés után a Crew Dragon megközelítette a Nemzetközi Űrállomást, majd nagyon óvatos manőverek végeztével létrejött a „soft contact”, a valóban nagyon finom érkezés a Harmony modul dokkolójához.

Bob Behnken lebegett át először az ISS-re

Magyar idő szerint este hét után két perccel már mind az állomás, mind az űrhajó nyomástartó ajtaja kinyílt, újabb húsz perc után Bob Behnken majd Doug Hurley is átlebegett az ISS-re, és csatlakozott az ottani személyzethez, két orosz és egy amerikai űrhajóshoz. A két vendég a tervek szerint négy hónapot tölt az állomáson, és ha a hazaérkezésük is ennyire simán alakul, augusztusban következhet a következő emberes Dragon start.

Korábban írtuk:

A vadonatúj, a NASA megrendelésére a SpaceX konstrukciójaként készült, embereket szállító amerikai űrhajó startja előtt – lévén ez volt a második kísérlet – megint az időjárás volt a legnagyobb kérdőjel. Magyar idő szerint szombat este még másfél órával a start előtt is voltak olyan elemek, amelyek akkor még „no go˝ jelzést kapták, de vagy fél óra elteltével valamennyi paraméter a megfelelő mezőbe került, úgyhogy folytatódhatott a visszaszámlálás a menetrend szerint: az űrhajósok ellenőrizték a Dragon berendezéseit, élesítették a mentőrendszert – ami ennek az űrkomplexumnak az esetében megintcsak teljesen más, mint a korábbiak, nem kell az orra szerelt és adott magasságban lerobbantható mentőrakéta, az Dragon saját Super Draco hajtóművei indultak volna be, ha bármi probléma adódott volna.

Azért felhők most is voltak a Kennedy űrközpont felett...

De nem adódott, a tartályok feltöltése is tökéletesen zajlott, pedig ez is másképp történik, és ez is kritikus része az indításnak, ugyanis a Falcon-9 a start előtt kapja az üzemanyagot, a második fokozat feltöltése három perccel a gyújtás előtt fejeződött be.

A hordozórakéta – megintcsak más űrrendszerekhez képest – meglepően gyorsan emelkedett el a startpadról. Tizenkét percig tartott, amíg a hajtóművek földkörüli pályára segítették a Dragont, közben a repülésirányító újra és újra közölte: „trajectory nominal”,  vagyis a repülés pontosan követi az előírt pályát, ami azért fontos, hogy aztán a további emelkedés a Nemzetközi Űrállomás pályájára is problémamentes legyen. A sima felszállás végefelé feltűnt a kamerák előtt az a dínó-szerű plüss- vagy műanyag figura, amely azt volt hivatott demonstrálni, hogy a Dragon kabinjában már a súlytalanság uralkodik.

Percekkel start előtt, a tartályok feltöltése közben (fotók: NASA TV)

Azzal egyidőben, hogy a második fokozat is elvégezte a munkáját, leállt és levált az űrhajóról, az első fokozat rendben leszállt az Atlanti-óceánon az „Of Course I Still Love You” nevű automata bárkára, jelezve a SpaceX űrrendszerének egy másik fontos jellegzetességét, vagyis hogy mind az űrhajó, mind az első fokozat újra felhasználható.

A következőkben 19 órás repülés vár a két veterán berepülő űrhajósra, eközben Doug Hurley és Bob Behnken számára nyolc órás pihenőidőt írtak elő, amúgy pedig kipróbálják majd, mennyire megbízhatóan működnek az űrhajó rendszerei,  mennyire kezesen irányítható a Dragon. Ennek igazi próbája az lesz, amikor, több további pályamódosítéás után, az űrhajó csatlakozik az űrállomáshoz: ez a korábbi teherváltozatokkal ellentétben nem úgy történik, hogy a „cargo-ship” kell közelségben leállítja a megközelítést, és az ISS robotkarja fogja be majd illeszti a dokkoló egységhez. A Crew Dragon a saját autonóm megközelítési programja szerint, saját irányító fúvókái segítségével hajtja végre ezt az érzékeny manővert.

Elemelkedés

A Dragon teherszállító változata eddig 21 alkalommal dokkolt sikeresen az űrállomáshoz, majd tért vissza épségben a földre, bizonyítva a rendszer működőképességét, miközben a SpaceX megalkotta az emberes változatot: egy akár hét személy repülésére alkalmas, rendkívül fejlett digitális rendszerekkel felszerelt, tágas kabint, egyébként a NASA és a SpaceX egyelőre négy üléssel „járatja” majd az űrhajót.

Természetesen a Crew Dragon fejlesztése sem volt zökkenőmentes, korábban már 2017-re tervezték volna az első emberes repülést, de közbejöttek technikai problémák, egyszer a visszatéréskor használt ejtőernyőrendszer, máskor a Falcon-9-es hordozórakéta hibásodott meg, ami miatt látványos robbanás történt a kilövőpadon, amelynek áldozatául esett az egyik teherűrhajó is.  Azonban tavaly márciusban sikeresen repült az első Crew Dragon, még emberek nélkül, a Ripley nevű próbababával.

Balra a Crew Dragon két űrhajósa, jobbra a kettes fokozat

Amint ezt bemutatkozásakor megírtuk, az elsőre nem túl nagynak látszó űrhajó (öt méter magas, plusz a műszaki egység négy métere), ama különleges járművek közé tartozik, amelyek belülről tágasabbnak bizonyulnak, mint ahogy az első pillantásra kívülről érzékelhető. A Szojuzokhoz képest ez a repüléshez, az életfenntartáshoz és a biztonsághoz szükséges berendezések modernebb technológiájával függ össze.

A más űrhajók belsejét jelentős részben elfoglaló nagy műszerfal, a rengeteg kapcsoló és berendezés szinte teljesen hiányzik ebből a kapszulából, egy három érintőképernyős rendszer segítségével történhet minden, amelynek közepén egy joystick-szerű mozgatható elemmel lehet irányítani a hajót, és az ülések karfájába építettek be még kapcsolókat, például a rádiógombot. De csak a legfontosabb vészhelyzeti berendezéseknek van manuális kapcsolójuk.

A repülés 12. perce: az űrhajó megérkezik a földkörüli pályára, az egyes fokozat megérkezik az Atlanti-óceánon várakozó bárkára

A teher-Dragonok csak megközelítették az űrállomást, és az ISS robotkarja helyzete a zsilipkamrához az eszközt, a Crew Dragon viszont akár autonóm üzemmódban, akár az űrhajósok irányításával saját kormányfúvókái segítségével manőverezi magát a dokkoláshoz.

Az első emberes repülés sikere döntően meghatározza a következő évek űrprogramjait, sőt, talán még hosszabb távon is, merthogy nem csak arról van szó, hogy az Egyesült Államok nem szorul az oroszokra a saját űrhajósaik feljuttatásában az űrállomásra, hanem a még nem teljesen kialakult tervek szerint ez lehet az az űrhajó, amelynek fedélzetén az emberiség ismét a Hold közelébe juthat – ha nem is a felszínére, de holdkörüli pályára. És, amit megintcsak sokan emlegetnek, az amerikaiak, akik eddig tartózkodóak voltak az űrturizmus dolgában, a Dragon révén beindíthatják a maguk kereskedelmi vállalkozását.

„Amerika megint vezet az űrben” – mondta a NASA főnöke, majd az Egyesült Államok alelnöke, két órával a start után. „Nem lehet egy állam az első, ha csak második az űrben” – fogalmazott ugyancsak a Kennedy űrközpontban Trump elnök, aki egyúttal bejelentette, az első emberek a Marson szintén amerikaiak lesznek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek