Csökkent a parkoló gépek száma, a Qatar is kisorolja az óriásait

iho   ·   2020.05.14. 12:00
cim2

A dohai székhelyű légitársaság vezérigazgatója, Akbar Al Baker bejelentette, a következő három évben még nem várható a légiközlekedés helyreállítása a korábbi szintre, ezért a Qatar Airways egynegyedével csökkenti flottáját. Jelezte, a cég tíz A380-es óriása még egy évig nem állhat vissza a forgalomba, „talán sohasem”. Az ötcsillagos cég egyúttal évekre eltolja új gépei átvételét a lekötött, de még el nem készült kétszázból(!).

A döntés azért is érthető, mert a légitársaság már korábban is tervezte a kétszintes gépek kivonását 2024-re, vagyis a jelek szerint a járvány okozta válságtól függetlenül lehettek nehézségei a nagykapacitású gépek gazdaságos üzemeltetésében.

Mint ezt akkor megírtuk, az új dohai repülőtér, a Hamad International építése és átadása szorosan kötődött a légitársaság A380-asainak beérkezésével, mert a régi légikikötőben nehéz lett volna ezeket a gépeket kiszolgálni, ráadásul az új légikikötő öt kilométeres pályái a legmelegebb nyárban is elegendőek ahhoz, hogy a hatalmas gépek biztonságosan közlekedjenek, akár teljes terheléssel is felszálljanak, a jelek szerint azonban épp ezt, a teljes terhelést volt sokszor nehéz összehozni.

Ami külön érdekes, a hír azt jelzi, hogy a katari légitársaság abban sem bízik, hogy a 2022-re tervezett foci-világbajnokság adhatna akkora lökést a forgalomnak, hogy ezek a gépek megteljenek. Igaz, a jelek szerint magának a világeseménynek a helyszíne is elbizonytalanodott, tekintettel a vb elnyerése és szervezése körüli korrupciós ügyekre.

Közben a Cirium elemző cég friss adatai szerint némiképp már csökken a világszerte letárolt közforgalmi repülőgépek száma, noha a globális flotta kétharmada, 13 ezer 700 még mindig a tároló reptereken vesztegel, de 2600-at március óta már visszatérítettek a forgalomba. A már ismét repülő gépek hat százalékkal növelték az aktív állományt, a legkomolyabb kibontakozás Kínában tapasztalható, ahol a leállított utasszállítók közel egyharmada már ismét repül a belföldi vonalakon.

Roswell, a hatalmas reptér és géptároló-temető egy kisebb részlete (fotó: chavescounty.net)

A légitársaságok ebben a pillanatban sokkal inkább igénylik a szélestörzsű gépeket, mint a keskenytörzsűeket, ennek az is lehet az oka, hogy ebben a pillanatban a működtetett gépek többsége teherszállítást végez, mégpedig sokszor egészségügyi felszerelések szállítását, ami azt jelenti, hogy könnyebb, de nagyobb térfogatú szállítmányokat kell továbbítani.

A legtöbb leállított gép egyébként két, sivatagi-félsivatagi tágas reptéren várja a sorsát az Egyesült Államokban: a Roswell International Air Center magasan vezeti a listát 375 gép befogadásával. Az európai listavezető a Madrid Barajas.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.