Csütörtöktől indul a pótlóbuszozás Debrecen és Balmazújváros között

MTI/iho   ·   2019.05.01. 13:30
potlobsz_2

A vasúti személyszállítás autóbuszos pótlása a debreceni észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztéséhez szükséges kavics- és kőszállítások miatt szükséges, mivel a térség fejlesztése keretében épül fel a BMW debreceni autógyára is. A szállításokat végző Rail Cargo Hungaria a ki- és átrakodásokhoz Macs állomás teljes vágánykapacitását igénybe veszi. A vasúti kőszállítással legalább 22 ezer nehézgépjármű-fuvartól mentesül a közúthálózat.

A munkálatokat régészeti feltárások előzték meg, amelyek sikeres lezárása után májustól megkezdődhet a szállítás. A tervezett munkák idején a vonatpótló buszok menetideje Debrecen és Balmazújváros között csak minimálisan változik a vonatokéhoz képest, a kényelmes átszállásra tíz perc áll majd rendelkezésre. A Debrecenből Hortobágyra 13.55-kor és a Hortobágyról Debrecenbe 15 órakor induló vonat helyett a teljes útvonalon pótlóbusz viszi az utasokat, a buszok Kónya megállóhelyen azonban nem állnak meg. Kerekesszékes utazásra is lesz lehetőség, ehhez – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – legalább 48 órával előbb értesíteni kell a vasúttársaságot.

Az hatvani, aszódi szakasz után a balmazújvárosi térségben is egy ideig pótlóbusz jár a vonatok helyett (illusztráció: Bohus Dávid)

Macs állomáson naponta három tehervonatról fognak lerakodni, emiatt nincs lehetőség személyvonatok közlekedésére. Az összesen 400 ezer tonna zúzott kő és 200 ezer tonna kavics vasúti szállítása jóval környezetbarátabb a közútihoz képest.

A legközelebbi, a célnak megfelelő bányák 150 kilométerre vannak, onnan közúton legalább 22 ezer nehézgépjármű-fuvarra lenne szükség. Ezek a járművek együttesen öt tonna üvegházhatású széndioxidot termelnének. Óriási terhelést jelentene az útvonalak menti településeken élők számára a forgalom az utak nagymértékű romlása és a környezeti károk miatt. A torlódások és a balesetek száma is valószínűleg növekedne.

A MÁV közleménye szerint az észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztésének része az is, hogy az érintett 108-as vasútvonalat villamosítják. A beruházás teljes befejezése után az utasok sokkal korszerűbb vasúti szolgáltatást vehetnek majd igénybe Debrecen és Balmazújváros között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek