De mit keres két MiG-29-es az illinois-i Quincy repülőterén?

iho/repülés   ·   2024.04.07. 16:20
MiG-29-es-az-Egyesült-Államok-Légierejének-az-ohiói-Wright-Patterson-Légibázison-berendezett-Nemzeti-Múzeumában

A kirgiz légierőtől észt közvetítéssel érkeztek a regionális légikikötőbe – bányagépek, a repképes amerikai Fulcrumokhoz nyerik ki belőlük az alkatrészeket.

A MiG-29 Fulcrum a Mikojan tervezőirodában a szovjet honi légvédelem céljaira kifejlesztett kis hatótávolságú, korlátozottan földi célok támadására is alkalmas elfogó-vadászrepülőgép. Ebbéli minőségében a szovjet tervezésű vadászrepülőgépek utolsó generációjához tartozik – a MiG-29 volt a Szovjetunió válasza a General Dynamics F-16 Falconra, és minden szovjet utódállam, továbbá az egykori keleti blokk, valamint India, Peru, Malájzia, Szíria, Jugoszlávia/Szerbia, Kuba, Mongólia (és így tovább) légierejében szolgált, illetve szolgál. Érdekesség, hogy a típus eddigi tíz légiharc-győzelmét kivétel nélkül egy másik szovjet repülőgéptípus felett aratta, elsősorban az etióp–eritreai háborúban. Ugyanakkor négy ország légierejének összesen húsz MiG–29-esét lőtték le ellenfelei (főleg F-15 és F-16-osok) saját veszteség nélkül.

De mit is keres a szovjet taktikai vadászrepülőgép az illinoisi Quincy regionális repülőtéren (UIN)? A Mississippi  mentén fekvő, mintegy negyvenezres települést kiszolgáló, három futópályás repülőtér hozzávetőlegesen ötven repülőgép bázisa. Mivel az UIN-nek nincs irányítótornya, a pilóták az általános repülésforgalmi előírások figyelembe vételével repülnek. Quincyt a Southern Airways Express Cessna Caravans szolgáltatása köti össze olyan jelentős légiforgalmi csomópontokkal, mint Chicago O'Hare (ORD) és St. Louis Lambert (STL). A szóban forgó MiG-29-eseket 2010 óta tárolják az UIN betonján; eredetileg a nevét időközben Ravn Aerospace-re változtató Air USA érdekeltségébe tartoztak – a Ravn Aerospace  az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának „alvállalkozójaként” többek között  hírszerzési, megfigyelési és felderítési feladatokat lát el, illetve vadászpilóták valós körülmények közötti és szimulátoros kiképzését is vállalja. A cégnek valójában négy MiG-29-ese van; a Quincyben lévő madarak nem repképesek, alkatrészeiket a cég másik két MiG-jéhez használják fel. A Fulcrumok mellett a Ravn Aerospace leltárában olyan kiképzőgépeket is találunk, mint számos L-39 Albatrost, BAE Systems Hawk 67-est, Cessna T337 Turbo Super Sky Masterst, Pilatus PC-9-est és Northrop F-5E Tiger II-t.

Annak idején az Air USA volt a típus első magántulajdonosa az Egyesült Államokban. A Quincyben tárolt gépeket Kirgizisztánból szerezték be még 2005-ben. A MiG-eket előbb Észtországba vitték, és a balti államban készítették fel a két vadászt az Egyesült Államokba történő átszállításra. Még ezt megelőzően, 1997-ben huszonegy MiG-29SZ-t vett az Egyesült Államok Moldovától a Pentagon Cooperative Threat Reduction programja részeként, hogy a szóban forgó gépek ne juthassanak különféle fegyverkereskedők közvetítésével Iránba. A MiG-eket C–17-esek szállították az ohiói Wright-Patterson légitámaszpontra, ahol többek között az amerikai légierő hírszerzési központja is található.

Napjainkban körülbelül öt repülőképes MiG-29-es repülőgép van az Egyesült Államokban, beleértve a Ravn Aerospace tulajdonában lévő két repülhető egységet is.

(fotó: National Museum of the U.S. Air Force)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek