December 19-én újraindul az élet Budaörsön és az országban
Dr. Kecskeméti Tamás, a Magyar Repülőszövetség (MRSZ) elnöke:
A hatóság december 16-án öt órán keresztül auditálta a szervezetet. Két apróbb megjegyzésük volt papíron, amit körülbelül öt perc alatt lehetett korrigálni. Azt mondták, 19-én kiadják az engedélyt: a felfüggesztés felfüggesztését.
Ha ez ilyen egyszerű, miért volt a felfüggesztés?
A hatóság úgy ítélte meg, hogy miután elküldtünk öt embert a műhelyből, ezért megszűnt a karbantartási szervezetünk, ami az üzembentartáshoz szükséges. Mi ezt a részét vitattuk, de a vita kibontására nem is került sor, tájékoztattuk őket, hogy a karbantartó szervezetünk nem szűnt meg, átszervezés alatt van, attól még, hogy öt embert elküldtünk, a karbantartó szervezetünk áll és virul.
Miért kellett elküldeni azt az öt embert?
Mert nem volt pénzünk. Az elmúlt tizenkét hónapban, mióta ez megtörtént, senki nem hiányolta azt az öt embert. Budaörsön most heten vannak, akik ezzel közvetve vagy közvetlenül foglalkoznak, és van egy társadalmi bázis, amihez hozzá sem nyúltunk: az ország csomó repülőterén működik általunk megbízott karbantartó személy vagy szervezet. Tulajdonképpen minden egyes repülőgépünk ilyen módon le van fedve.
Ez eddig is így volt, nem?
Eddig is így volt, igen. Ehhez képest az, hogy öt embert elküldtünk, traumát senkinek nem jelentett. Akik elvesztették az állásukat, jó magyar szokás szerint némi pánikot keltettek, hogy megszűnik az MRSZ, megszűnik a karbantartás stb. Mi a hatóságnak elmondtuk ezt az egészet, hogy átszervezzük a karbantartásunkat, ezért egy hónapra felfüggesztjük a működését, amíg az új szervezet feláll. Volt tehát hivatalos dokumentumuk arról, hogy mi történik az MRSZ-nél, ők viszont úgy döntöttek, hogy mindent felfüggesztenek.
Holnaptól minden rendben lesz?
Nem tudom, hogy biztos minden rendben lesz-e. Az auditálás pénteken volt, a hatóság azt mondta, hétfőn kiadja a felfüggesztés felfüggesztését, de én már csak olyan konzervatív vagyok, hogy csak akkor hiszem el, ha a kezemben lesz az engedély. Bízom és reménykedem, hogy megtartják a szavukat, de hiszem, ha látom. Engem személy szerint is érint, mert az én gépem is MRSZ-üzemeltetésben van, és mostanáig nem repülhettem vele. Ebben az az érdekes, hogy a gépemnek, ugyanúgy, mint a többinek, minden papírja rendben van: ha a rendőr megállítana, minden papírt be tudok mutatni. Viszont egy üzemben tartó megléte szükséges ahhoz, hogy valaki a repülőgépét használhassa. Ha ilyen nincs, akkor le kell állni, mert azt mondják: így életveszélyes repülni. Nyilvánvaló, hogy minden repülőgépnek kell, hogy legyen egy háttere, egy karbantartó szervezete. Eddig sem az MRSZ budaörsi műhelye felelt minden gép karbantartásáért, hanem megvolt mindenkinek a saját karbantartója, vagy engedélyezett, szerződött műhelye. Nem látom be a problematikáját annak, miért történt mindez azért, mert öt ember elment az MRSZ-től.
Az egész ország kisgépes repülését emiatt függesztették fel?
Igen. Azt írtam a hatóság első emberének is, hogy kellő tájékozódás nélkül hozták ezt a döntést, jobb lett volna, ha előtte körbenéznek. Még nem kiabálom el, de remélem, hogy hétfőre minden megváltozik.