A repülés egyelőre szünetel – a hatóság válaszai
A hazai sport- és túrarepülők, vitorlázók néhány napja nem használhatják gépeiket. Az ok: a Légügyi Hivatal a MagyarRepülő Szövetség kérésére felfüggesztette az átalakítás érdekében a karbantartási engedélyt, de ezzel egyidejűleg az üzembentartási engedélyt is. A szövetség álláspontja szerint a kettőnek nincs köze egymáshoz, a hatóság azonban másképp gondolja. Az NKH-nak írásban tehettük fel az iho/repülés kérdéseit.
Miért kellett a Magyar Repülő Szövetség karbantartási engedélyei mellett a H-139 számú légijármű üzembentartási engedélyt is visszavonni?
Az üzemben tartásra vonatkozó hatályos jogszabály értelmében az üzembentartási engedély kiadásának és fennmaradásának is feltétele a karbantartói háttér megléte. Ez két módon biztosítható: vagy saját karbantartó szervezet útján, vagy szerződéssel, külső karbantartó szervezet bevonásával. Tekintettel arra, hogy az MRSZ karbantartási engedélye megszűnt, és szerződéses úton sem gondoskodott a karbantartásról, az üzembentartási engedély felfüggesztése ügyében a hatóságnak nem volt mérlegelési lehetősége. A repülésben kevésbé jártas olvasók számára jegyezzük meg, miért is függ össze oly szorosan az üzembentartási és a karbantartási engedély: könnyű belátni, milyen komoly, az emberi élethez kapcsolódó érdekek fűződnek ahhoz, hogy repülőgép-üzembentartói engedélyt csak az kapjon, aki karbantartói háttérrel is rendelkezik. Ez jelent ugyanis garanciát arra, hogy csak a megfelelő műszaki paraméterekkel rendelkező, biztonsággal működő repülőgépek vegyenek részt a légi közlekedésben.
Mi a célja az MRSZ-re vonatkozó auditnak, mikor kerül erre sor?
Az MRSZ-re vonatkozó audit – az MRSZ kérelmének megfelelően – arra irányul, hogy a karbantartói engedély felfüggesztését követően megtörténtek-e azok a változások, amelyek a karbantartói engedélyhez szükségesek. Ezek jogszabályban előírt követelmények, melyeket minden hatósági engedéllyel rendelkező karbantartó szervezetnek teljesítenie kell.
Várható-e, hogy a hivatal mihamarabb megadja az üzembentartási engedélyt?
Az üzembentartási engedélyt a Légügyi Hivatal kizárólag arra az időre függesztette fel, amíg az MRSZ a jogszabályban meghatározott karbantartási követelmények teljesítéséről nem gondoskodik. Tekintettel arra, hogy ez – amint az első kérdésre adott válaszban is szerepel – szerződéses úton is megoldható, kizárólag az MRSZ szándékaitól függ, mennyi ideig lesz felfüggesztve az üzemben tartás.
Általában milyen a kapcsolat a Magyar Repülő Szövetség és a Légügyi Hivatal között?
A szervezetében és felfogásában is megújult Légügyi Hivatal – a jogszerűség keretein belül – minden ügyfelével kiegyensúlyozott, harmonikus kapcsolatra törekszik. Nincs ez másként az MRSZ esetében sem, hiszen pontosan tudjuk, hogy a szövetség olyan kollégákat tömörít, akik tisztességesek, és élnek-halnak a repülésért. Ez azonban nem jelenti és a jövőben sem jelentheti azt, hogy a Légügyi Hivatal – a jó kapcsolatra való tekintettel – bármilyen ügyben is kivételt tesz, esetleg eltekint egy-egy jogszabály hatósági alkalmazásától. A Légügyi Hivatal minden körülmények között igyekszik korrekt kapcsolatot fenntartani ügyfeleivel annak érdekében, hogy a lehető legritkábban kelljen élnie felhatalmazásával, és „lesújtani” a jogszabályok szigorával. Amennyiben azonban jogszerűtlen helyzet áll elő, a Légügyi Hivatal a jövőben sem habozik majd, és elmarasztaló döntést fog hozni.
Mennyire jogosak azok a kritikák, amelyeket a leállítástól függetlenül lehet hallani különböző fórumokon a magyar sportrepülést és az általános repülő szakágat érintő fokozott bürokráciáról?
A Légügyi Hivatal magasan képzett szakemberei úgy vélik, hogy a légi közlekedésben nehéz fokozott bürokráciáról beszélni. A szabályok, amelyek döntő része az Európai Unió előírásain alapszik, nem véletlenek, hiszen egytől egyig a repülés biztonságát szolgálják. Éppen ezek a szabályok kerülnek terítékre például, amikor egy-egy légibaleset kapcsán – sajnos utólag – felelősöket keresnek, keresünk. A repülésre vonatkozó szabályok éppen ezért a Magyar Repülő Szövetségre is ugyanúgy vonatkoznak, mint a teljes légiközlekedési iparágra. Szeretnénk, ha mindenki elfogadná, nem a repülésben résztvevők ellen vagyunk, hanem éppen ellenkezőleg: az érdekükben.
Dr. Kecskeméti Tamás, az MRSZ elnöke mindehhez a következőket fűzte hozzá:
Az anyagban minden igaz, ami a jogszabályi hátteret illeti. Sajnos a hatóság vizsgálat nélkül hozta felfüggesztő döntését. Ugyanis az MRSZ a tulajdonosokkal (legyenek azok klubok vagy magánszemélyek) megkötött üzembentartási szerződéseiben, amelyekben vállalja a repülőgépek adminisztratív felügyeletét, évek óta kiköti a karbantartási háttér meglétét. A szerződést addig nem is írja alá, ameddig ez a része nem tisztázott. Úgy, ahogy azt a rendelet előírja. Az, hogy a repülőgépek tulajdonosai kivel állapodnak meg, folyamatosan ellenőrzésre kerül, és kizárólag olyan személyeket, illetve szervezeteket fogadunk el karbantartónak, amelyeknek a megfelelő műszaki, illetve műhelyjogosításai megvannak.
Az MRSZ-nek is van saját karbantartói szervezete. Ez jelenleg átalakítás alatt áll, mert a vezetés nem volt elégedett a működésével. Ez azonban nem befolyásolja a repülőgépek karbantartási programjait, ugyanis a repülőgépek tulajdonosai más szervezetekkel szerződtek a karbantartásra. Ezért is volt kénytelen a szövetség vezetése az átalakítás mellett dönteni. A hatóság döntése így olyan repülőgépeket kényszerített földre, melyeknek minden dokumentuma rendben volt, és érvényes karbantartási háttérrel rendelkeznek ma is.