Dezsők Dániában

Hörcher Dániel   ·   2011.11.06. 17:00
kiskep

Dánia államvasútja napjainkban húsz vonategységet üzemeltet a Siemens Desiro Classic fantázianevű motorvonatából. A típusból a kezdetek óta egy-egy kiszemelt vasútvonal kiszolgálása érdekében vásároltak a dánok. Az első 12 egység az Angel Trains lízingtársaság közvetítésével 2002-ben érkezett Dániába, ahol a nem villamosított Odense–Svendborg vonalon álltak forgalomba. Ezek a vonategységek szinte teljesen megegyeznek a DB 642-es sorozatú motorvonataival és a MÁV-hoz első körben érkezett Dezsőkkel. Apró eltérést jelentenek az utastérben elhelyezett étel- és italautomaták, az ülések hátuljára rögzített lehajtható asztalkák, valamint a dániai hatósági elvárásoknak megfelelő ATC vonatbefolyásoló berendezés fedélzeti egységei.

Az Odensébe állomásított vonatokat két egyenként 315 kilowatt teljesítményű dízelmotorral szerelték fel, amik a kategóriában megszokott mechanikus erőátvitelen keresztül gondoskodnak a vonóerő előállításáról. A járművek hasznos tömege 88 tonna, tengelyterhelésük 16 tonna.

A képre kattintva megtekinthetik GALÉRIÁNKAT<br>(fotók: Hörcher Dániel)

A Fyn-szigeten szerzett pozitív tapasztalatok fényében 2009 júliusában újabb nyolc motorvonatra adta le rendelését a DSB. A szerződés további 92 egység opcionális megvásárlását is magába foglalta, amelynek véglegesítéséről egyelőre nem érkeztek hírek. A második körben megrendelt vonatokat az Aarhus–Grenaa elővárosi vonalra szánták. Csúcsidőben félórás ütemes menetrend van érvényben az egyvágányú vonalon, ráadásul a megállóhelyek is igen sűrűn követik egymást; éppen ezért a DSB az új vonatokat már erősebb, egyenként 335 kilowatt teljesítményű erőforrással rendelte. Környezetbarát irányban fejlesztették tovább az idestova tízéves konstrukciót, a Siemens szerződéskötés utáni sajtóközleménye szerint tíz százalékkal csökkentették a jármű fajlagos energiafelhasználását.

A Dániában MQ sorozatjelet viselő Desirók a leginkább elterjedt kétrészes kivitelben készültek, 114 utas számára kínálnak ülőhelyet. Első osztályú szakaszt nem találunk a DSB példányain. Jelenleg 65 motorvonat fut az 1978-ban gyártott MR sorozatú, szintén kétrészes motorvonatokból – helyüket fokozatosan át fogják venni az opcionálisan már megrendelt Siemens Desirók. A flotta hamarosan újabb négy taggal bővül, a következő két hónapban és 2012 elején az Aarhus és Odder közötti elővárosi vonalon jelennek meg a német motorvonatok. Noha a Desiro járműcsalád új, ML (azaz Main Line) jelölésű generációja már egyre nagyobb számban jelen van a piacon, Dániában a Classic Dezső is rendíthetetlenül hódít.

Kapcsolódó hírek