DigiMaersk

iho.hu   ·   2023.06.01. 13:20
maersk

A világ legnagyobb tengeri szállítmányozó vállalata az SAP Business Technology Platform segítségével gyorsítja fel stratégiai fejlődését, automatizálja üzleti folyamatait, növeli hatékonyságát, teszi egyszerűbbé a technológia használatát, és növeli a felhasználói élményt.

Jelentős előrelépést ért el digitális átalakulásában a dán Maersk. A világ legnagyobb tengeri szállítmányozó vállalata az SAP Business Technology Platform segítségével gyorsítja fel stratégiai fejlődését, automatizálja üzleti folyamatait, növeli hatékonyságát, teszi egyszerűbbé a technológia használatát, és növeli a felhasználói élményt. Az SAP Business Technology Platform (SAP BTP) egyetlen környezetben egyesíti az adatokat és az elemzést, a mesterséges intelligenciát, az alkalmazásfejlesztést, az automatizálást és az integrációt. A megoldás kulcsszerepet játszik az új, végponttól végpontig terjedő stratégia felgyorsításában.

A dániai központú Maersk üzleti tevékenysége igen széleskörű – a konténerszállítás mellett kikötői terminálokat működtet, van logisztikai és ellátási lánc üzletága is. A cég több mint hétszáz hajót üzemeltet, és működése világszerte mintegy száz országban 343 kikötőre terjed ki. A Maersk így stratégiai szempontból hajózási vállalatból lassan a teljes ellátási lánc szolgáltatójává válik.

„Ehhez a szállítási ágazat más területeire is be kell lépnünk, beleértve a légi és szárazföldi szállítást, valamint a raktározást és a disztribúciót. Mivel a cégek az ellátási láncra és a logisztikára szánt források kevesebb mint tíz százalékát költik tengeri szállításra, a Maersknek más területekre is be kell törnie, hogy bővítse üzleti tevékenységét, és tovább növekedjen" – fogalmazott Tapan Dash, a Maersk Technology műszaki igazgatója. A Maersk ezért kifejlesztett egy modellt, amely segít felgyorsítani az átalakulást. A modell különböző digitális platformokból áll, ezek mindegyikének több olyan egysége is van, amely értékes az ügyfelek, a beszállítók, munkavállalók számára. Minden egység különböző üzleti funkciókat, alkalmazásokat, adatokat és analitikát integrál.

A vállalat jelenleg tíz tizenöt olyan end-to-end, azaz végpontok közötti platformot alakított ki, mint például a pénzügyek, az óceáni szállítás-megrendelés, vagy az ellátási lánc kezelése. „Folyamatosan új platformokkal bővülünk, nemrég pedig létrehoztunk egy fenntarthatósági platformot, hogy ezzel a feltörekvő területtel is foglalkozzunk" – tette hozzá a műszaki igazgató.

Tervezte, építette és szállította

A Maersk jó úton halad az SAP S/4HANA Cloud ERP bevezetése felé. „Az elképzelés az, hogy egy szabványos SAP S/4HANA megoldást futtatunk, az innovációt pedig az SAP Business Technology Platform támogatja. Szerintem ez a legoptimálisabb, és itt történik a varázslat" – fejtegette Tapan Dash. Az óriáscég az elmúlt néhány évben nagy hangsúlyt fektetett az in-sourcingra. A korábban mintegy 1500 fős technológiai részleg mostanra több mint hatezer fősre bővült. Az SAP-csapatban 2019-ben még csak 35-en, 2022-ben már háromszázan dolgoztak, 2024-re pedig szeretnék 550 fölé emelni a létszámot.

A nagyvállalat a „Tervezte, építette és szállította a Maersk" elnevezésű koncepció alapján dolgozik. 

A tervezéstől a szállítmány átadásáig

A Maersk az ügyfélhitel-kezelés, a szállítói számlaegyeztetés, a kincstári garanciák, a rakományok felszabadítása, illetve a tervezés és elemzés területén is alkalmazásokat, megoldásokat fejleszt és valósít meg az SAP Business Technology Platform segítségével. Az ügyfélhitel-kezelés korábban sok manuális tevékenységgel járt, ami hibákhoz és késedelmekhez vezethetett. A cég jelenleg az SAP BTP-t használja az ügyfélhitel-kezelési folyamat automatizálására és differenciálására. A megoldás magában foglalja a BVD (harmadik féltől) származó hitelpontozást, amely az SAP Cloud Platform Integration-ön keresztül épül be. Az SAP Fiori felhasználói felületet használva értékesítési képviselői, hitelelemzői és jóváhagyói szerepköröket hoztak létre, így megszületett az egyablakos ügyintézés, a cég ügyintézője a bejelentkezés után innen kezelheti az ügyfél teljes hitelezési folyamatát.

Sok szervezetnek jelent kihívást a szállítói számlák egyeztetése. A Maersk az SAP BTP automatizálási rétegét és az intelligens robotizált folyamat-automatizálást (SAP iRPA) használja az olyan műveletek elvégzésére, mint az e-mailek beolvasása és a mellékletek kivonása, a strukturálatlan adatok strukturálttá alakítása, valamint az érvényesítési logika beépítése az SAP BTP platformon belüli szabályokba. Ezáltal jelentősen csökkenthetik a kézi folyamatokat a szolgáltató központokban. A kincstári garanciákkal kapcsolatos folyamat eddig meglehetősen papírigényes volt, és adatminőségi problémákat okozhatott, ami viszont késedelmekhez vezetett. Most az SAP BTP segítségével a Maersk ezt is automatizálja, és két külön szerepkört hoz létre: a bankgarancia kérelmezőjét és a jóváhagyóét. A megoldás a külső bankokkal való integrációt is magában foglalja.

A Maersknek cargo ügyfelei is vannak. Itt meg kell oldani, hogy a fizetés a rakomány felszabadítása előtt beérkezzen. A kifejezetten időérzékeny folyamatot több háttérrendszerben indítják el. Az SAP BTP a beépített mesterséges intelligencia (AI) és folyamatautomatizálás révén a fizetést összeveti a számlával, a fuvarlevéllel és a konténer kiadási eseményekkel. A Maersk létrehoz egy AI bizalmi kvótát is, amely automatikusan engedélyt ad, ha mindent teljesen rendben talál. Ugyanakkor a teljes pénzügyi, tervezési és elemzési rendszer az SAP Analytics Cloudra költözik. Ez lehetővé teszi a végponttól végpontig tartó pénzügyi tervezést és elemzést, beleértve a költségvetés-tervezést és az előrejelzést is. A tervezés és elemzés önkiszolgáló lehetőségei több mint száz országban változtatják meg a döntéshozatalt, a teljesítményt és a termelékenységet. 

Magáról a SAP-ről itt olvashatnak bővebben. 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Jön a DAC, megszaladnak a vasútvállalati kiadások

iho/vasút   ·   2024.05.05. 15:00

A Digital Automatic Coupling európai bevezetését sürgető német nyelvű országok közlekedési miniszterei „Jön a DAC!” jeligére közös nyilatkozatot írtak alá, ezzel is jelezve elkötelezettségüket a vasúti teherszállításban a digitális automata csatlás gyors bevezetése és közös finanszírozása iránt.