Donyecki baleset: zuhanás földet érés előtt?

iho   ·   2013.02.15. 09:00
cim3

A szerda esti baleset után az ukrán légügyi hatóság felfüggesztette a South Airlines működési engedélyét.

Mint arról az iho.hu beszámolt, a társaság egy An–24-es gépe rossz időjárási és korlátozott látási viszonyok közepette próbált leszállni Donyeckben, fedélzetén végleges adatok szerint 44 utassal és nyolcfőnyi személyzettel, közülük öten nem élték túl a balesetet, kilenc embert kellett kórházba szállítani. A gép egyébként Odesszából teljesített charterjáratot fociszurkolókkal.

Az első jelentések túlfutásról beszéltek, a rendkívüli helyzetek minisztériumának első jelentéséből pedig az derült ki, hogy a pilóták eltévesztették a pályát, az An–24-es a pálya és a guruló közötti füves területen, puha talajon ért földet, a hátára fordult, három darabra tört és kigyulladt.

Egy másik verzió azonban az, hogy a leszállás előtti pillanatokban a pilóták elvesztették uralmukat a gép felett, az An–24-es élesen bedőlt, a jobb szárnya elérte a földet, emiatt csapódott a földnek és fordult a hátára.

A donyecki államügyész a többihez képest eltérő mozzanatot közölt a balesetről, azt, hogy végső megközelítéskor a gép a bal szárnyával elkapott egy tízméteres oszlopot, amelyen meteorológiai megfigyelő eszközök voltak, ezután történt a jobb szárny, majd a jobb légcsavar leérése, a gép földet érése és hátára fordulása.

A légi forgalmi irányítás azt állítja, hogy a légköri viszonyok lehetővé tették volna a sima leszállást. A pilóták egyike azonban azt mondta, hogy a végső megközelítés során ködfoltba jutottak, elvesztették a földlátást, ekkor érezte, hogy a gép valaminek nekiütközött, a többire nem emlékszik.

A Southern Airlines igazgatója helyi lapoknak úgy nyilatkozott, hogy a pilótáknak az adott meteorológiai körülmények között nem lett volna szabad megkísérelniük a leszállást.

(Fotó: Ukrán Állami Sürgősségi Szolgálat)

A vizsgálatért felelős ukrán miniszterelnök-helyettes annyit mindenképp megerősített, hogy technikai hibáról eddig nem tudnak a hatóságok. Az An–24-est egyébként 1973-ban gyártották, korábban a Wind Rose Aviation használta, tavaly vette át a társaság.

A Southern Airlinest 1999-ben alapították, az odesszai központú társaság flottájához az öregecske An–24-eseken kívül egy cseh gyártmányú Let L–410-es, három ugyancsak légcsavaros-gázturbinás Saab 340-es, egy Jak–40-es és ugyancsak egy Jak–42-es, valamint egy modern üzleti gép, egy Embraer Phenom tartozik. Más adatbázisok szerint egy ennél nagyobb brazil jet, egy Legacy 500-as is repül a társaságnál.

Kapcsolódó hírek