E-útdíj: menekülés a mellékutakra

iho   ·   2013.06.25. 12:33

Alig egy hét maradt az e-útdíj bevezetéséig – több fuvarozó szerint megéri a kertek alatt, alsóbbrendű utakon ingyen közlekedni. Miközben a teherautósok ezreket spórolnak, az utak tönkremennek – olvasható a délmagyar.hu összefoglalójában.

Egy névtelenséget kérő kamionos arra hívta fel a portál figyelmét, hogy a Szeged–Kiskunhalas közötti legrövidebb út nem fizetős, viszont a HU-GO – már kerülővel – fizetőt tervez. Amíg a Bordányon, Üllésen át vezető 5427-es úton a fuvaros útdíj fizetése nélkül jut el Kiskunhalasig, addig a HU-GO által javasolt úton irányonként 2273 forintot gombolnak le egy háromtengelyes régebbi 11 tonnás teherautó sofőrjéről. Viszont az útdíjfizetést nem csak Kiskunhalas felé lehet elkerülni. Szegedről Békéscsabára nemcsak a 47-esen, hanem falvakon át, Tótkomlós felé is el lehet jutni. Hiába lassabb az alsóbbrendű utakon közlekedni: a Google térképe szerint alig 40 perces többlettel Szeged és Békéscsaba között oda-vissza egyetlen úttal is 4600 forint a megtakarítás, ami órabérben sem rossz pénz – jegyzi meg a cikkíró.

Még többet takarít meg az a teherautós, aki a szerbiai átkelő mellől, Hercegszántóról Szegedre fuvaroz: a HU-GO szerint a két számjegyű utakon oda-vissza 7800 forint az útdíj, a menetidő 2 óra 4 perc. A fizetős utakat elkerülve mindössze 20 perc az időveszteség, a nyereség pedig tetemes. Bácsbokod, Bácsalmás, Ruzsa és Zákányszék lakói pedig majd szenvednek. A megye térképét böngészve megállapítottuk, szinte minden fizetős úttal párhuzamosan fut egy díjmentes: csak idő kérdése, hogy a fuvarosok rátaláljanak az olcsóbb megoldásra.

– Már most is erős a teherforgalom, emiatt a kijelölt gyalogosátkelő helyekhez sárgán villogó lámpákat tettünk ki. Tervezzük, hogy körforgalommal lassítanánk a forgalmat, az útburkolatot is „halkabbra” kellene cserélni. Még nem számoltunk forgalomnövekedéssel, de biztos, hogy gondot fog okozni – vélekedett Tanács Gábor. A bordányi polgármester elmondta, teherautók és kamionok is koptatják a település útjait. – Önállóan nem tudunk mit tenni – tette hozzá.

– Goboxot, a teherautókra telepíthető vevőegységet nem lehet kapni, pedig csak egy hét maradt az útdíjfizetés indulásáig – mondta Bobkó Attila, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 4. közlekedés osztályelnöke. Szerinte is a fuvarozók a díjmentes utakat fogják választani, még ha lassabban is haladnak. – Kérdés, hogy a nagyobb kapacitású autókat kitiltják-e az alsóbbrendű utakról, az viszont biztos: a 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművektől ezek az utak tönkre fognak menni.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.