Repülésbiztonsági kockázat, zavarják a helymeghatározást!

iho/repülés   ·   2022.03.19. 09:00
Clipboard01

Baltikum, Fekete-tenger, a Földközi-tenger keleti medencéje, Közel-Kelet: fel kell készülni arra, hogy a modern műholdas rendszerek megbízhatatlanná válnak. Ukrajnában és környékén is bizonytalan a GPS.

Az európai repülésbiztonsági szervezet, az EASA figyelmeztetést adott ki: az orosz invázió megkezdése óta „a konfliktus környékén és más zónákban intenzívebbé vált a Globális Műholdas Navigációs Rendszer (GNSS, Global Navigation Satellite Systems) zavarása és torzítása”.  

Az Eurocontrol elemzése és a beérkezett adatok alapján február 24. óta négy körzetben tapasztalták a jelenségeket: a balti államok illetve Kalinyingrád környékén, Kelet-Finnországban, a Fekete tenger környékén illetve a Földközi tenger keleti medencéjében, Ciprus, Törökország, Libanon, Szíria és Izrael, sőt, Észak-Irak térségében.

A zavarokat különböző gépek a repüléseik különböző fázisaiban észlelték, és volt, amikor nemcsak az útvonalat, hanem a célállomást is meg kellett a személyzetnek változtatnia, mert nem volt biztonságos a megközelítési eljárás.

A dokumentum (Safety Information Bulletin, SIB) részletesen kitér arra, hogy a repülőgépek mely rendszerei lehetnek kitéve a GNSS zavarainak: a különböző navigációs rendszerek (GNSS waypoint navigation, Area Navigation RNAV), a földközelségjelző és a navigációs kijelzők, a repülés adatait közvetítő ADS-B, a szélnyírás jelző elvesztése, a pontatlan navigáció miatt lehetséges a légtérsértés.

Az ajánlások között szerepel egyebek mellett, hogy a repülési hatóságok biztosítsák az olyan hagyományos, tehát nem műhold-függő berendezések pontos működését, mint az ILS, és azonnal tegyék közzé NOTAM-ok formájában az anomáliákat. A repülőszemélyzetek azonnal jelezzék az irányításon át, ha tapasztalják a jelenségeket, előre számoljanak azzal, mit kell tenni ebben az esetben, ellenőrizzék a gép helyzetét a hagyományos navigációs eszközökkel, és készüljenek fel arra, hogy szükség esetén más útvonalakat, ugyancsak a hagyományos megközelítési eljárásokat kell használniuk, ezesetben is értesítsék erről az irányítást.

Egy amerikai szakcég, a HawkEye 360, amely saját műholdjaival gyűjt elektronikus adatokat, arra figyelmeztetett, hogy már a háborút megelőző hetekben kezdődött és folyamatosan erősödött a GPS-interferencia Ukrajnában és környékén. A cég egyértelműen az erre "kiválóan felkészült" oroszoktól eredezteti a jelenséget, annak érdekében, hogy ezzel is csökkenjen az ukránok önvédelmi képessége.

Amellett, hogy a GPS zavarása történhet nem szándékosan is, ha egy kommunikációs frekvencia túl közel dolgozik a GPS frekvenciáihoz, katonai erők és drog-kartellek szintén beruháznak zavaró berendezésekbe, ami az amerikai kormányzatot már korábban is arra késztette, hogy keressen tartalék megoldásokat a megbízható helymeghatározás fenntartása érdekében. Az amerikai hatóságok figyelmeztetnek: Kína, de főképp Oroszország felkészült arra is, hogy új, műholdak elleni fegyverekkel zavarják meg az Egyesült Államok és szövetségesei helymeghatározási és kommunikációs rendszerét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek