Égett a 777-es, további cuccos kérdések

iho   ·   2015.09.14. 08:45
cim5

Továbbra is élénk a vita a neten a múlt heti, Las Vegasban történt baleset nyomán a vészkiürítésről és az utasokról, akik kézipoggyászukat összeszedve hagyják el a gépet.

Az egyik, cikkünkhöz fűzött megjegyzésben a „Trikó Nick” néven ismert szakmabeli kommentelő arra hívta fel figyelmünket, hogy a British Airways biztonsági bemutatóján bizony elhangzik a figyelmeztetés, miszerint evakuáláskor a kézipoggyászt a gépen kell hagyni. A mellékelt, a 777-eseken vetített biztonsági videón ez pontosan két percnél hangzik el.

Mindehhez a kommentelő azt teszi hozzá, hogy egy amerikai járaton British-gép esetében a nyelvi nehézségek sem valószínűsíthetők...

Volt olyan hozzászóló, akinek az volt a véleménye, hogy: „Cucc nelkul sem jutsz ki gyorsabban”, amire ezt a választ kapta: „Mire összekapkodod a telefont, laptopot, és az ezekhez hasonló, életmentő marhaságokat, négyen kimenekülnek a gépből, de négy másikat akadályozol. Nem tudom, honnan veszed a bátorságot szembeszállni egy sokat tapasztalt személyzettel? Ez különben nem bátorság, hanem bűncselekmény. A nagyokosok a cipőjüket se akarják levenni, ne is, különben sose törik el a lábuk a csúszdán. A vészkiürítés szabályait is vérrel írták!”  Erre egyebek mellett azzal válaszolt a cuccát magával vinni óhajtó úr, hogy „Sokat tapasztalt személyzetet hagyjuk, előbb beszarnak, mint egy utas, maradjunk ennyiben”.

Olvasóink egyike e-mailjében cikkünknek azt a mondatát idézi, miszerint a szabály az, hogy egy repülőgép akkor állhat utasszállító üzembe, ha konkrét kísérlettel bizonyítják, hogy kilencven másodperc alatt teljesen ki lehet üríteni a fedélzetet. Szerinte erre a próbákat úgy végzik, hogy a gépet „teleültetik EGYETEMI SPORTKLUBOK önkéntes tagjaival, akik ösztönzésül fejenként húsz dollárt kapnak, ha sikerült a létszám első ötven százalékában kijutniuk a gépből.”

„Ez a valóságtól nagyon elrugaszkodott helyzet – folytatja olvasónk – hiszen sem kézi csomagok, sem öregségi nyugdíjas nyaralók, sem mozgássérült vagy beteg kisgyermek nem szerepel a hatósági tesztben! Csupa ifjú titán, akik egy gladiátor elszántságával és egy stratéga haditervével rohamozzák meg a vészkijáratokat.” Az olvasó felhívja a figyelmet a diszkont társaságok poggyász-gyakorlatára, ami miatt szerinte igen méretes csomagok kerülnek a kabinba, majd azt javasolja, hogy ki kell hirdetni: „minden vészkiürítés után, a gépen kívülre került csomagokat kifogás nélkül begyűjtik és megsemmisítik a hatóságok, úgy mintha bombagyanúsak lennének.”

Olvasónk leveléhez annyit fűznénk hozzá, hogy nagyon sok mindenben nem vitatkozik cikkünk lényegével, ami a vészkiürítés próbáját illeti, az vesse az első követ a kísérlet végrehajtóira, aki gyerekeket és beteg öregeket ki merne tenni egy ilyen tolongás viszontagságainak. A hozzászólásban említi az A380-as evakuálási próbáját is, nos ezt, mint az alábbi videó is tanúsítja, 873 fővel(!) tartották, közülük harminchárom szenvedett a kísérlet során sérüléseket, egyikük a lábát törte... A próba egyébként úgy zajlott, hogy a gép néhány kijárata nem volt használható, de a résztvevők nem tudták előre, melyek lesznek ezek. Az viszont kétségtelen, hogy a próbautasoknál semmi nem volt, ami miatt lassulhatott volna a kiürítés.

A pénzzel történő motivációval viszont éppen fordított a helyzet: amikor prémiumot ígértek az először kiszállóknak, olyan tülekedés alakult ki az ajtóknál, hogy nem tudtak időben kijutni. Úgyhogy maga a próba lehet fizetett vagy nem fizetett, de a „győzteseket” már nem díjazzák. Egyébként a próbákat a típusengedélyt kiadó hatóság emberei is árgus szemmel figyelik, számukra elsősorban a menekülési útvonalak megtalálása, a kijáratok elérhetősége a fontos, nem az, hogy dúródnak-e egyesek az ajtóknál vagy sem.

Egy pilóta-blogban a BA 777-esének esete kapcsán a korábban már felsorolt kockázatokon túl arra is figyelmeztet a szerző, hogy nem egyszerűen a kijutáskor okozhat nehézséget a szésorokat vagy az ajtót elrekesztő csomag, hanem a vészcsúszdák használatakor is. Két emelet magasból meredeken kell lecsúszni, úgy, hogy az egyik utas azonnal követi a másikat, ebben a helyzetben egy elszabadult bőrönd vagy akár laptop is súlyos sérüléseket okozhat egy olyan utastársnak, aki pedig már azt hihette volna, hogy biztonságban kimenekült a veszélyhelyzetből. Ráadásul megsérülhet és ezzel használhatatlanná válhat maga a vészcsúszda is, ami még több ember életében kerülhet.

A megsemmisítendő kihordott kézipoggyász helyett ebben a blogban egy másik javaslatot idéznek, eszerint legyen egy olyan, egy kapcsolásra működő rendszer, amely vészhelyzetben a pilóták döntése alapján leblokkolja a fejfölötti tárolókat, lehetetlenné teszi a kinyitásukat. Első hallásra az ötlet jónak tűnik, félő azonban, hogy egyfelől az utasoknak ama makacs része, amely ki akarja vinni a cuccot, azzal tölt értékes másodperceket, hogy megpróbálja a tárolókat mégis kinyitni. A másik probléma, hogy az akadályt képező, veszélyes kézipoggyász sokszor nem a fejfeletti rekeszekbe, hanem az ülések alá kerül.

Az amerikai repülésbiztonsági szervezet, az NTSB tanulmányt készített a vészkiürítésekről, ennek során többszáz utast és légiutaskísérőt kérdeztek meg, akik átéltek élesben evakuálást. Az anyag hangsúlyozza, hogy a menekülés közben hozott kézipoggyász olyan fontos, megoldásra váró probléma, amivel a jövőben mind a hatóságoknak, mind a légitársaságoknak komolyabba foglalkozniuk kell, például az utastájékoztatás, a biztonsági bemutatók, mind a személyzet kommunikációja oldalán. A tanulmány egyébként 2000-ben készült, és láthatóan sajnos nem vesztett az aktualitásából.

Mind az utasok, mind a légiutaskísérők arról számoltak be, hogy a vészhelyzetben többször tört ki vita a személyzet és az utasok között a kézipoggyász miatt. Az utasok csaknem fele mondta el, hogy megpróbálkozott a kézipoggyásza kimentésével. A másik oldal: a kiürítést leginkább lassító tényezők közül az evakuálást ugyancsak átélt személyzetek első helyen említették az utasok által magukkal vitt „cuccot”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.