Egy hatalmas kör Európa fölött: az ezres XWB próbarepülése
Toulouse–Toulouse, 11 és fél óra: különleges tesztrepülést hajtott végre az Airbus az új, szélestörzsű utasszállító leghosszabb változatának egyik prototípusával, amely során a szép hosszú gép összesen 310 emberrel a fedélzeten gyakorlatilag körberepülte Európát, igaz, keleti irányban az elnyújtott kör csak Ausztriáig terjedt, a gép Szicília érintésével Klagenfurt közelében húzott észak felé, a skandináv térségben, Svédország és Norvégia fölött egészen a sarkkörig felmerészkedett, hogy aztán a Brit-szigeteken át Hispánia legdélibb része felől közelítsen ismét az Airbus központja felé.
Az Early Long Flight, vagyis Korai Hosszú Repülés célja „üzemi körülmények között” kipróbálni az új típust, annak egyik legfontosabb funkciójában, a hosszú, leginkább interkontinentális vonalak lerepülésében, anélkül, hogy túlságosan eltávolodna bármiféle kitérő reptértől, illetve magától a kiindulási repülőtértől, ahol bármiféle műszaki probléma esetén tudnak foglalkozni a géppel. Vagyis a repülés nagy része szárazföld felett zajlott, illetve olyan négyórányi volt a távolság a legmesszebb megtett forduló és Toulouse között.
Bevett gyakorlat ez arra, hogy a gép összes fontos rendszerét kipróbálják, sőt, ez nemcsak a repülés utasainak nyújt alkalmat arra, hogy működés közben tapasztalják az információs, utaskényelmi rendszerek működését, hanem az őket kiszolgáló utaskísérőknek is, akik a maguk eszközeit tesztelhetik, a kávéfőzéstől és ebédmelegítéstől az utasok tájékoztatásáig.
Ami pedig mindenkit közösen érdekel: a világítás, a légkondicionálás, a zaj mértéke, vagy az olyan – hosszú, de rövid úton sem érdektelen – „apróságok”, mint hogy rendben működnek-e a fedélzeti illemhelyek. A típusalkalmassági engedélyt célzó hivatalos technikai programnak ez a repülés nem volt része, mégis rengeteget elárul ilyenkor a gép például az őt kezelő kabinszemélyzetnek a működéséről.
Ezen a repülésen a gyártó alkalmazottai játszották az utasok megtisztelő szerepét, az Airbus repülési tesztcsoportjának tíz embere mellett tizenhárom légiutaskísérő ismerkedhetett a 350-1000 jellemzőivel a Virgin Atlantic állományából: a légitársaság nyolcat rendelt 2016-ban, egyébként a jelenlegi állás szerint tizenkét légitársaság kétszáztizenegy példányra tart igényt a leghosszabb törzsű XWB-változatból, a legtöbbet a Qatar (harminchét) és a United (harmincöt) vásárolja.
A kibocsátó légitársaság is a Qatar lesz, méltán, hiszen a dohaiak voltak a legelszántabb „követelői” annak, hogy az Airbus a 350-es típuscsaládot egészítse ki ezzel a nagyobb, három osztályos elrendezésben 366 utas szállítására képes változattal, és így a kéthajtóműves nagy szélestörzsűek piacán az Airbus előnyhöz juthat, mert ugyan a 350-1000 nem éri el a legnagyobb modernizált 777-9 kapacitását, viszont néhány évvel korábban áll szolgálatba.
Ugyancsak a Qatar volt egyike azoknak a légitársaságoknak, amelyek az eredetileg tervezett legrövidebb, 800-as XWB-rendelésüket is inkább erre a leghosszabb változatra konvertálták, a hasonló lépések következtében a 800-as nem is kerül gyártásra.
Az első „ezres” tavaly novemberben repült először, az első átadást az idei év második felére tervezik, némi csúszással. Az eddig A350-átadásokat elsősorban a belső berendezést szállító cég késlekedése hátráltatta. A 350 1600 órás repülési tesztprogramját egyébként három géppel hajtják végre, a harmadik, januárban elkészült gép, az MSN065 gyári számú, F-WLXV lajstromjelű az a példány, amely először készült el teljes kabin-berendezéssel, ez a gép hajtja végre a kéthajtóműves kiterjesztett repülési próbákat, és ez a gép repülte most majdhogynem teljesen körbe Európát, már utasokkal a fedélzetén.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!