Elektromos világrekordok: a Rolls-Royce gépének sikerei

iho/repülés   ·   2021.11.23. 12:00
51689996689_ec82961aa0_k-1536x1024

Volt, amikor több, mint 620 kilométer/órával repült. Egy nagyon modern meghajtás-rendszer és egy amerikai verseny-konstrukció. Egy nagy előd, Hughes H-1-ese..

Három új világrekordot jelentett be a Rolls-Royce az elektromos kategóriában, amelyeket a „Spirit of Innovation” nevű kísérleti gép repülései nyomán a napokban nyújtottak be a Nemzetközi Repülőszövetséghez hitelesítésre. Nos lássuk akkor a rekordokat:

  • 555,9 kilométeres óránkénti sebesség (345,4 mérföld) 3 kilométeres pályán mérve;
  • 532,1 kilométeres óránkénti sebesség 15 kilométeren;
  • 202 másodperc alatt emelkedés 3000 méterre.

(fotók: Rolls-Royce)

A gyár reméli, hogy az FAI mihamarabb hitelesíti ezeket a rekordokat, miközben egy – nemhivatalos – további eredményről is hírt ad, a rekordrepülések közepette a gép egy ízben 623 kilométeres óránkénti sebességet ért el. „Úgy véljük, ez a Spirit of Innovation-t a világ leggyorsabb, teljesen elektromos meghajtású gépévé teszi” – hangzik a Rolls-Royce közleménye.

A kísérleti programot részben az Aerospace Technology Institute (ATI), részben az energia- és ipari stratégiákért, valamint innovációért felelős minisztérium finanszírozta. A sikeres repüléseket a gép összesen 400 kilowatt, több mint 500 lóerő teljesítményű elektromotorokkal és egy 6480 cellás akkumulátor-rendszerrel érte el, a meghajtást és a vezérlést a YASA Limited, az akkukat az Electroflight fejlesztette.

A repülések a QinetiQ Boscomb Down-i kísérleti központjában történtek, a pilóta a Rolls-Royce repülési igazgatója, Phill O’Dell volt. A korábbi elektromos sebességi rekordokat – jegyzi meg a közlemény – egy a Siemens meghajtási rendszerével szerelt, eredeti kiadásában nálunk is jólismert Extra 330-as műrepülőgéppel érték el.

A Rolls-Royce gépének a sárkánya is egy korábbi konstrukción alapul. A Nemesis NXT őse a Sharp DR 90 Nemesis, amerikai versenygép, amely a kategóriájában többször volt a híres Reno-i gyorsasági bajnokság győztese, és benzinmotorjával maga is több világrekordot állított fel a kilencvenes években. Az NXT ennek továbbfejlesztése volt alsó szárnnyal, 350 lóerős Lycoming motorral. Ezzel a géppel lépték át először a Reno-i versenyeken a 400 mérföldes sebességhatárt.

A Nemesis egy Reno-i versenyen

A Rolls-Royce gép orrába három elektromotort szereltek, amelyek egy háromágú légcsavart hajtanak 2200-as fordulatszámmal. A farokkerekes elrendezés nyilván nem teszi könnyűvé a földi mozgásokat, a pilótafülke a kilépőél mögé került, a súlypontban ott vannak az akkuk és a segédberendezések. Ami mindenképp fontos a rekordokhoz, az a tökéletes forma minimális légellenállással, a törzs és a szárnyak körüli ideális lamináris áramlással. 

Ami érdekes, sokaknak a gépről nem annyira a korábbi, harmincas évekbeli Rolls-Royce motorokkal meghajtott sebességi rekordgépek jutnak az eszébe, hanem a különc milliárdos konstruktőr Howard Hughes H-1-ese 1935-ből. A pilóta-konstruktőr  első felszállása ezzel a gépével ugyan kényszerleszállással végződött, de később 567 kilométeres óránkénti sebességi rekordot ért el, majd felállította a Los AngelesNew York repülés körülbelül hét és félórás rekordját.

(fotó: Smithsonian)

A gép különleges kialakítása, süllyesztett szegecsekkel elért rendkívül sima felülete, behúzható futója a világháborús modern harci gépek előfutárává tette, azzal együtt, hogy az amerikai hadsereg, Hughes komoly csalódására, nem tartott igényt a belőle fejleszthető vadászra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.