Életveszélyes életmentő repülés

iho   ·   2016.06.29. 16:15
cim

Sikeresen végződött a több mint kockázatos vállalkozás, repülőgéppel mentettek ki két beteget a Déli Sarkon lévő kutatóállomásról, a legkeményebb téli időjárás közepette.

A kanadai cég huszonhat Twin Ottert üzemeltet...

Az akciót egy, a különleges körülmények közötti repülésre specializálódott kanadai cég, a Kenn Borek Air két Twin Otter (DHC6) típusú, kéthajtóműves, légcsavaros gázturbinás könnyű gépével hajtották végre, a kutatóbázist működtető National Science Foundation koordinálásával. A két gép a kanadai Calgaryból érkezett több leszállással a chilei Punta Arenasba, az amerikai kontinens legdélebbi csücskébe, majd innen repültek át a brit Rothera bázisra már az Antarktiszra. Az egyik gép itt maradt tartaléknak, illetve ha a dolgok rosszul alakulnak, a mentés mentésére, a másik mintegy tízórányi repülés után érte el az Amundsen-Scott bázist.

Hogy érzékelhető legyen a feladat nagysága, az Antarktisz területe körülbelül akkora, mint az Egyesült Államok és Mexikó együttvéve, de ez az egész a bázisok kivételével kietlen jégsivatag.

...a legnehezebb sarkvidéki körülmények között is

A júniusi téli körülmények a szokásos sarkvidéki időjáráshoz képest is rettenetesek, a hőmérséklet olykor eléri a mínusz hatvan fokot: ilyen körülmények között kevés gép képes ilyen típusú feladatot végrehajtani, de a kanadai konstrukció mínusz 75 fokot is elvisel, és a teljesítménye sem csökken a nagy hidegben. Igaz, felszállás előtt elő kell melegíteni az üzemanyagot, az akkumulátorokat és a hidraulikát.

A vállalkozásnak 2001-ben és 2003-ban sikerült hasonló mentőakciókat végrehajtani ugyanezzel a típussal, 2013-ban viszont az egyik gépük hegynek ütközött az Antarktiszon. Mint a mostani repülésről szóló egyik elemzésből kiderül, nemcsak a betegek állapota miatt kellett sietni a repüléssel, hanem azért is, mert a Hold június 28-áig volt a horizont fölött, tehát nem kellett a repülést teljes sötétben végrehajtani.

Antarktiszi nyár: háttérben a rendszeres A320-as járat, előtérben a Kenn Borek egyik turbó DC-3-asa az egyik bázison

A Kenn Borek portálja a Twin Otterekről – a cég huszonhat példányt üzemeltet – azt írja, rendkívül robosztus gépek, két pilótával 19 személy szállítására képesek rövid fel- és leszállással. A nagykerekes „tundra-futók”, illetve a felszerelhető sítalpak és úszótalpak gyakorlatilag bárhol lehetővé teszik a leszállást. A cég ezen kívül használ még kétféle Beechcraft típust (1900 és BE200 King Air), valamint gázturbinára átépített Basler BT-67-féle DC-3-asokat is. A cég jelszava: „Bármikor, bárhol.. Világszerte.”

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.