Elfogadhatatlan egy esetleges járatritkítás, kapacitáscsökkentés a HÉV-eken

BKK/iho   ·   2024.11.16. 16:00
-heV_illusztracia_BKK

Legalább a jelenlegi szolgáltatási színvonalat fenn kell tartani a vonalakon – erről egyeztettek szakmai és civil partnerek a BKK Mobilitási Témacsoportjának legutóbbi ülésén.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy mind a főváros közigazgatási határain belül, mind az agglomerációban fontos szerepet betöltő HÉV-eknél nem fogadható el egy esetleges ritkítás, kapacitáscsökkentés, és rövid távon is megoldást kell találni az elmaradt járműbeszerzések és felújítások miatt egyre súlyosbodó problémákra.

A BKK álláspontja szerint a HÉV agglomerációs és budapesti közösségi közlekedési kapacitásának és minimális szolgáltatási színvonalának fenntartása nemcsak közlekedéspolitikai kérdés, hanem stratégiai jelentőségű ügy. A Budapestet az agglomerációval összekötő kötöttpályás közlekedés, így a HÉV-vonalak megléte, folyamatos működtetése és azok fejlesztése elengedhetetlen feltétele annak, hogy környezetbarát, kiszámítható és fenntartható utazási szolgáltatásokat használhassanak a fővárosban és a környéken élők. A BKK nagyra becsüli a MÁV–HÉV dolgozóinak erőfeszítéseit, hogy ebben a nehéz helyzetben is igyekeznek fenntartani a szolgáltatást, a menetrendi pontosságot.

A Mobilitási Témacsoport ülésén közlekedésszakmai és civil szervezetek vettek részt. A fórum résztvevői megismerhették a BKK és a BKV által kialakított vizsgálati szempontrendszert, valamint szó esett arról, hogy átmeneti megoldásként mely vonalakon képzelhető el a meglévő, a sokak által csak hannoveri villamosnak hívott TW-6000/6100 típusú járművek, a Tevék (képünkön) közlekedtetése az elöregedett HÉV-szerelvények helyett.

Olyan szempontokra is kitér a BKK és a BKV által folytatott vizsgálat, mint hogy milyen infrastrukturális fejlesztésekre van szükség egy ilyen beavatkozáshoz, mennyire alkalmasak az említett járművek a HÉV-pályán való közlekedésre, emellett a személyzeti kérdések – így például a járművezetőket érintő témák – is felvetődtek. Felmerült, hogy a változtatás mit jelentene az ügyfeleknek, milyen menetrend szerint, mekkora kapacitással tudnának közlekedni a szerelvények.

A BKK szerint a javasolt átmeneti megoldások vizsgálatával összefüggésben a hosszú távú lehetőségeket is figyelembe kell vennie. Több civil szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy ha megvalósítható átmeneti megoldásnak is bizonyul a hannoveri villamosok közlekedtetése, külön vizsgálatot kell folytatni arról, hogy a villamosvonallá alakuló HÉV-ek esetleges bekötése a jelenlegi villamoshálózatba ne okozzon fennakadást. A résztvevők és a közlekedési cég egyetértett abban, hogy a lehetséges üzemeltetési modellek alapos kivizsgálása segíthet a leginkább megfelelő megoldás megtalálásában rövid, közép és hosszú távon is, és a civil szervezetek képviselői kérték, hogy ezek minél szélesebb skálájára terjedjen ki a vizsgálat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Eldőlt, ki készítheti el a dél-pesti villamosfejlesztések tanulmánytervét a BKK-nak

BKK/iho   ·   2024.11.28. 17:20

Újabb szakaszába lép a dél-pesti villamoshálózat fejlesztésének tervezése. A Budapesti Közlekedési Központ kihirdette, ki készítheti el a térség közlekedésfejlesztési projektjeit előkészítő, illetve megalapozó tanulmánytervet, amelynek célja, hogy műszaki és forgalmi szempontból megvizsgálja a Dél-Pesten tervezett fejlesztéseket – kiemelten a 3-as villamosvonal Pesterzsébetig tervezett meghosszabbítását, valamint a 42-es villamos vonalának lehetséges fejlesztését, meghosszabbítását –, és ezek egymásra gyakorolt hatását.