Elhunyt az első Concorde-pilóta

iho   ·   2016.01.06. 13:45
cim

Turcat a 001-es fülkéjében

Elhunyt a nagy trió utolsó tagja is: a brit Concorde és a szovjet Tu-144-es berepülő pilótája után 94 éves korában családja körében távozott az élők sorából Andre Turcat, a Concorde program vezető tesztpilótája, akinek irányításával először emelkedett a magasba a legendás 001-es prototípus.

Turcat 1921-ben született Marseille-ben, a család az autóiparban dolgozott, innen tehát a technika szeretete, de a fiatalember inkább a repülés felé fordult. Első komoly tapasztalatait katonai pilótaként a negyvenes évek végén zajló indokínai háborúban szerezte, majd 1952-ben a tehetséges tiszt a légierő tesztpilóta-iskolájának vezetője lett.

A szuperszonikus Nord Aviation Griffon

Abban az időszakban a francia repülőgépipar jónéhány ígéretes próbálkozással jelentkezett a nagysebességű repülés terén, ennek a folyamatnak pedig Turcat az egyik fontos szereplője volt. Ő lett az első francia, aki a Gerfaut I kísérleti géppel vízszintes repülésben és utánégető nélkül lépte át a hangsebességet 1954-ben, majd a szuperszonikus francia típusok fontos előfutárának, a Griffonnak is berepülő pilótája volt.

1964-ben ezeknek a meghatározó tapasztalatoknak a birtokában lépett át a Concorde francia fejlesztésének folyamatába a Sud Aviation alkalmazottjaként, és ő lett annak a négytagú személyzetnek a főnöke, amely aztán 1969 tavaszán először szállt fel a géppel, illetve ő volt az első, aki 1969. október elsején átlépte vele a hangsebességet.

Az első Concorde első startja

A fejlesztés további fokozatainak is részese volt, egészen 1976-ig, amikor viszont viszonylag korán, 54 évesen elhagyta a repülés világát, hogy az ott szerzett hírnevét, tekintélyét a politikában kamatoztassa. Meggyőződéses gaullistaként lett a tábornok pártjának technikai tanácsadója, majd 1971 és 1977 között Toulouse városának alpolgármestere, illetve a nyolcvanas évek elején parlamenti képviselő.

Halálával eltávozott a nagy trió utolsó tagja is, ez tehát szomorú alkalom arra, hogy a szuperszonikus légiközlekedés másik két úttörőjére is emlékezzünk. A brit Concorde berepülő pilótája a nem kevésbé ismert és közkedvelt Brian Trubshaw volt, aki katonai karrierje során szolgált pilótaként a királyi ház légiflottájánál is, majd részt vett a legendás V-bombázók egyike, a Valient berepülésében. Ugyancsak fő figurája volt az olyan fontos típusok megszületésének és első tesztjeinek, mint a Vickers VC-10-es vagy a BAC One-Eleven. Az ő irányításával szállt fel 1969 áprilisában Filtonban a brit Concorde prototípus. 2001-ben halt meg, 77 évesen.

A balülésben Brian Trubshaw

De akiről semmiképp nem szabad elfelejtkezni, bár az ő életútjáról tudunk viszonylag a legkevesebbet: az első szuperszonikus utasszállító első pilótája, Eduard Elian. Talán neki volt a legnehezebb, nemcsak azért, mert a Concorde előtt hónapokkal, 1968 decemberében szállt fel először a Tu-144-essel, hanem mert neki a 044-es számú gépet a maga 150 tonnájával a nyugati versenytárshoz képest vagy ötven kilométer/órával nagyobb sebességgel kellett biztonságosan a földre tennie.

A Tu-144-es első pilótája, Eduard Elian

Másodpilótája, Mihail Kozlov az 1973-ban a párizsi repülőszalonon szerencsétlenül járt példány kapitánya volt. Maga Elian 1977-ben túlélője volt annak a kényszerleszállásnak, amely végülis a Tu-144-esek forgalomból történő végleges kivonására vezetett. Korábban olyan típusok tesztelésében vett részt, mint a Szu-7-es elfogó vadász, a Tupoljev berepülőjeként pedig a nálunk is ismert és szeretett Tu-134-es és 154-es fejlesztésének volt az egyik berepülője. Később a MiG-iroda egyik mérnöke lett, 1996-os nyugdíjazásáig, 2009-ben, 83 évesen hunyt el.

A szovjet szuperszonikus utasszállító első repülése

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.