Elhunyt Kukely Márton

T. H. F.   ·   2019.09.02. 12:12
KukelyM68

A középiskolai érettségi után MÁV ösztöndíjjal a Moszkvai Vasútmérnöki Egyetem Biztosítóberendezési és Távközlési Karán 1980-ban szerzett diplomát. A magyar vasúton Záhonyban kezdett mérnök-gyakornokként, majd különböző munkakörök betöltését követően, 1986. március elsejétől a budapesti MÁV Vezérigazgatóság záhonyi csoportjánál volt a szovjet–magyar–jugoszláv áruforgalom referense. Ezt követően a forgalmi főosztály csoportvezetője, majd rövid kitérő következett: 1992–93-ban a Gazszojuzimport logisztikai menedzsere. Később a MÁV értékesítési és árufuvarozási főosztályvezetője, utóbb szakigazgatója, 1997. augusztus elsejével vállalkozóvasúti vezérigazgató-helyettes.

SZIR-bemutató 1996 szeptemberében (SZIR, vagyis a MÁV szállításirányítási információs rendszere). Balra Kukely Márton, a vasúttársaság akkori értékesítési és árufuvarozási szakigazgatója (fotó: MÁV Archívum)

Kukely Mártont a szakminiszter még Sipos István, a MÁV vezérigazgatójának halála napján, 1999. január 6-án kinevezte a vasúttársaság megbízott vezérigazgatójává. Meghatározatlan időre szóló vezérigazgatói megbízását 1999. május 26-én vehette át.

Vezérigazgatóságának első évében zajlott a Budapest–Szob fővonal felújítása, zöld utat kapott a magyar–szlovén vasútvonal megépítése. Átadták a Rákospalota-Újpest–Veresegyház–Vácrátót vasút 31 kilométeres villamosítását, továbbá megkezdődött a záhonyi átrakókörzet rekonstrukciójának első üteme. A 2000–2001-ben, a folytatódó beruházások keretében átadták a villamosított Székesfehérvár–Celldömölk vonalszakaszt, 2000. július 14-én felavatták a Magyar Vasúttörténeti Parkot.

A Magyar Vasúttörténeti Park alapkövét Katona Kálmán szakminiszter rakja le 1999. november 22-én. Balról a  második Kukely Márton (fotó: MÁV Archívum)

Megnyílt a magyar–szlovén vasút, illetve átadták a forgalomnak a Rákos–Újszász–Szolnok vonal Rákoshegy és Maglód közötti, átépített szakaszát. Fontos vontatási előrelépés volt a Taurusok megjelenése a MÁV hálózatán. Kukely Mártont az új, MSZP-SZDSZ koalíciós kormány szakminisztere 2002. július 15-én mentette fel tisztségéből, helyére Mándoki Zoltánt nevezve ki.

A GYSEV 1047 501-esének 2002. évi átadására szervezett avatóünnepség alkalmával Sopron és Vulkapordány (Wulkaprodersdorf) között közlekedett különvonat a két első, mávos, illetve gyseves Bikával. A felvételen Kukely Márton, a MÁV vezérigazgatója tekint át a Repcebika vezérállásra, ahol Berényi János, a GYSEV vezérigazgatója tartózkodik (fotó: Joó Ferenc)

A volt MÁV vezér 2004-től az MMV magánvasút vezérigazgatója, 2006-tól a CER vezérigazgató-helyettese, majd vezérigazgatója, 2015-től a CER Cargo Holding SE vezérigazgatója. Ebbéli minőségében szívélyes és tartalmas munkakapcsolatot ápolt kiadónkkal is.

Kukely Márton augusztus 30-án, rövid súlyos betegség után, életének 63. évében hunyt el.

Halála nagy veszteség a vasútnak. Emlékét megőrizzük.

A CER 15 éves születésnapi ünnepségén idén júliusban. Jobbján Heinczinger Tamás, a CER Hungary Zrt. vezérigazgatója (fotó: Vörös Attila)

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek