Elkészült Addisz-Abeba első könnyűvasúti villamosa

iho   ·   2014.09.03. 16:15
400px_cnr_tram_addis_abeba

Addisz-Abeba 2014 márciusában rendelte meg a CNR Changchuntól a villamosokat a város két, épülő könnyűvasúti vonalára. Az első kocsit augusztus huszonhatodikán mutatták be a gyártó kínai üzemében. A villamosokat a tervek szerint 2014 decembere és 2015 januárja folyamán szállítja le a CNR Changchun. Útjuk körülbelül ötven napot vesz igénybe: a kínai Tiencsin városát érintve érkeznek meg hajóval Dzsibutiba, majd onnan közúton jutnak el az etióp fővárosba.

A háromrészes járművek hetven százalékban alacsonypadlósak, belépőmagasságuk harmincöt centiméter. Az acélból és alumíniumból készült kocsiszekrények erősek és könnyűek is egyszerre. A tervek szerint párban közlekedő villamosok legmagasabb üzemi sebessége hetven kilométer per óra.

Kínai villamosok szállíthatják az utasokat Addisz-Abeba hamarosan elkészülő könnyűvasúti hálózatán<br>(fotó: CNR Changchun)

Mivel Etiópia alapvetően hegyvidéki ország, ráadásul Addisz-Abeba körülbelül 2400 méteres tengerszint feletti magasságban fekszik, erősebb a járműveket erő napsugárzás is, ezért a kocsik ablaküvegeibe olyan fényszűrőt építenek be, amely az ultraibolya sugarak kilencven százalékát kívül tartja. A gumit tartalmazó alkatrészek és a kábelek is védve vannak a korai elhasználódás ellen. A gyors vízelvezetésre képes tető megbirkózik a hirtelen érkező nagy felhőszakadásokkal, az ide szerelt részegységeket időjárásálló doboz óvja. Mivel a helyi hőmérsékleti értékek plusz hat és huszonnyolc Celsius fok között mozognak, légkondicionáló rendszerrel nem szerelik fel a villamosokat, viszont az ablakok nyithatóak lesznek. Ezzel a módszerrel meg lehet spórolni a légkondicionáló rendszer üzemeltetési és karbantartási költségeit.

A negyvenegy villamos a szintén kínai China Railway Eryuan Engineering Group által épített két kétvágányú vonalon fog közlekedni. A Menelik tértől Kaliti városrészig tartó, 16,9 kilométer hosszú vonal észak–déli irányban fog haladni, míg az Ayat nevű falutól a főváros Tor Hailoch körútig vezető 17,35 kilométeres pálya kelet–nyugati irányban szeli majd át a három és fél millió lakosú Addisz-Abebát. A két vonal 2,7 kilométer hosszan, a Lideta katonai repülőtér és a Meskel téri megállók között közös pályán fog futni. A pályák várhatóan 2015 januárjában készülhetnek el. Az International Railway Journal információi szerint a munkálatok négyszáz millió dolláros költségének hatvan százalékát a Kínai Export-Import Bank által nyújtott hitel finanszírozza, negyven százalék az etióp kormány büdzséjét terheli.

A CNR szerint az, hogy kínai villamosok érkeznek Afrikába, demonstrálja majd a kínai technológia minőségét, ez pedig utat nyithat más afrikai piacok felé is, például a Kenyában, Kongóban, Zimbabwében, Egyiptomban és Nigériában tervezett könnyűvasúti hálózatok megvalósításához. A gyártó továbbá ötven etióp villamosvezetőnek és szerelőnek biztosít típusismereti tanfolyamot szeptemberben – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.