Eltört a szárny, a törzs, de szerencsére nem égett a gép

iho   ·   2015.05.14. 11:15
cim

A főleg belföldi vonalakat üzemeltető Joy Air B-3467-es lajstromjelű MA-60-as típusú gépét érte baleset, a körülmények azonban ellentmondásosak, annyi biztos, hogy az esemény Kína Fucsou városának nemzetközi repülőterén történt.

A Joy Air gépe a Fucsou-i reptér pályája mellett<br>(fotók: China Economic Net)

Az AvHerald repülésbiztonsági portál úgy tudja, a gép Jivuból érkezett, és leszállás közben hagyta el a pályát, míg a kínai lapok egyike úgy számolt be az esetről, hogy a Jivu felé elstartoló gépet érte a baleset.

Egy biztos, a Xian MA-60-as légcsavaros-gázturbinás utasszállító valami miatt 500 méterre a küszöbtől lefutott a pályáról, a futó elakadt, a légcsavarok a földbe vertek, a futó és a szárny sem bírta a terhelést, a szárny a szárnytőben a kilépőélnél eltörött és felhajlott a törzs mellett, de maga a törzs is eltört. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a gépen lévő negyvenöt utas és hétfőnyi személyzet közül mindössze hét embert kellett kisebb sérülésekkel ellátni. Az Aviation Week egyik kommentelője a baleset kapcsán megjegyezte, hasonló esetekben a legveszélyesebb az, ha a szárnyban lévő üzemanyagtartály lángra kap.

Az sem világos, hogy le- vagy felszállás közben történt-e a baleset

A nálunk is korábban két példányban a légierő kötelékében használt An-24-es kínai gyártású, modernizált, Pratt&Whitney hajtóművekkel repülő változata a jelek szerint hajlamos arra, hogy lefusson a pályáról, illetve hajlamos arra is, hogy ennek következtében olyan durva károkat szenvedjen, mint a szárny eltörése. Mint arról az iho/repülés beszámolt, 2013. június 6-án néhány órán belül két ilyen gépet ért hasonló baleset: a Myanmar Airlines gépe egy burmai belföldi járat végeztével leszálláskor csúszott le a pályáról, de a gép nagyjából egyben maradt. Az indonéz Merpati Nusantara Airlines MA-60-asa a pálya előtt ért földet, és arról az egyenetlen talajról csúszott tovább a betonra, miközben a szárnya hasonló módon hagyta el a törzset, mint most a kínai eseménynél.

A szárny hasonló szögben, és a hajtóművek itt is furcsa földközelségben, a törzs ekkor is eltört: a 2013-as indonéziai baleset

Az An-24-es, 26-os illetve az MA-60-as a futóit a hajtóműgondolákból engedi ki, a futószárak viszonylag hosszúak. Hasonló szerkezeti felépítést figyelhetünk meg a Bombardier sok példányos LGT-típusa, a Dash-8/Q400 esetében, és volt egy időszak, amikor ennek a gépnek viszonylag sűrűn voltak problémái a leszálláskor, de ez rendszerint a futószár eltörésével vagy a futó visszacsuklásával járt. Az Antonov illetve kínai változata esetében azonban a jelek szerint az erős futószár és bekötés azzal a következménnyel járhat, hogy ha a kerekek elakadnak az egyenetlen talajon, akkor nem a futószár, hanem a szárny törik.

Az Aviation Safety Network adatai szerint ez a típus és rövidebb törzsű elődje (Y-7) meglehetősen rossz baleseti statisztikát mutat. Az MA-60-asnak 2009 januárja óta ez a kilencedik komolyabb balesete, a legsúlyosabb egy Merpati-gép lezuhanása volt, huszonöt halálos áldozattal. Az MA-60 csak kínai típusengedéllyel repül, az európai és FAA-bizonyítványt nem kapta meg.

Olcsó és viszonylag olcsó üzemű gép, a kéthajtóműves Antonovok leszármazottja

A viszonylag olcsó, eléggé igénytelen, de rövid pályákról is üzemeltethető légcsavaros gépet Afrikában, Ázsiában és Latin-Amerikában Bolíviában használják. A tavalyi lista szerint negyvenhat gépre sikerült a kínaiaknak szerződést szerezniük, és ebből harmincnyolcat szállítottak le. A Joy Airways hét ilyen gépet repültetett, az ugyancsak optimista elnevezésű Okay tizenegyet.

Egyébként hírek szerint ugyanez a két légitársaság lesz az első üzemeltetője a Xian MA-sorozata következő típusának, a 700-asnak, amely ugyancsak kanadai hajtóművekkel, de már az ATR-ekhez hasonlóan a törzs oldalán lévő futóműgondolákkal és T-vezérsíkkal készül, 70-80 utas szállítására.

A gyártó szerint az MA-700 egyesíti a Q400 és az ATR előnyeit

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek