Épül a Boeing és az Airbus orosz versenytársa

iho/repülés   ·   2012.10.09. 19:30
cim

Az irkutszki repülőgépgyárban megkezdődött az MSZ-21-es utasszállító első példánya fődarabjainak épíítése – jelenti a Russian Aviation. A Tu-154-esek és a jóval kisebb számban épült Tu-204-esek leváltására szolgáló új típus első repülését 2015 második félévére, az első gépek átadását 2017-re tervezik.

A gyártósor 2014-2015 folyamán kell, hogy felálljnon, ennek feltételeként az irkusztkiak szerint szét kell választani a polgári gépek gyártását a katonai gépektől, Irkutszkban  Szu-30-as harci gépeket és Jak-130 kétüléses sugárhajtású kiképzőgépeket készítenek. Ezek számára új gyártócsarnokot kezdtek építeni, mondta az irkutszki cég, az IAP elnöke, Alekszander Veprjev, szavai szerint a régi gyártócsarnokot pedig alaposan feújítják, hogy benne kapjon helyet az MSZ-21-es összeszerelő sora.

Az elnök szerint a gyártás felfutásához 200 millió dollárnyi beruházás szükséges, amit az összesen egymmlliárd dolláros fejlesztési hitelalapból finanszíroznak. A hitelező Szberbank vezetője ugyanakkor jelezte, hogy ez az összeg csak az MSZ-21-es projekt 30-40 százalékát fedezi, a többit a vállalkozás saját tőkéjéből és állami pénzekből kell hozzáadni. A teljes hitelkeret 2 milliárd dollár, többletkiadások esetén a bank vállaja a további hitelfedezetet – tette hozzá a pénzintézet vezetője.

Mint arról korábban hírt adtunk, az MSZ-21-es kéthajtóműves keksenytörzsű több változatban készül majd, és a fejlesztés bevallott célja az oroszországi igények kielégítése mellett komoly konkurenciát állítani a keskenytörzsű piacot most uraló két cégnek illetve típusnak Az MSZ-21-200-ast 160, a 300-ast 198 utas szállítására tervezik, de szó van egy 400-as, 230 férőhelyes verzióról is, amely kapacitásban túlszárnyalná a nyugatiak legnagyobb altípusait.

A gépet kétféle hajtóművel szállítják, az egyik az orosz Aviadvigatel PD-14, a másik az amerikai Pratt & Whitney PW1400G. Természetesen fly-by-wire és glass-cockpit jellemzi majd a típust. A fejlesztők célja olyan versenyképes orosz gép megépítése, amelynek már 70 százaléka hazai fejlesztésű részegység, berendezés. Mint ismeretes, a rendszerváltás óta először elkészült és forgalomba állt teljesen új orosz típus, az S-100 programját jelentős nyugati és amerikai részvétellel hajtották végre.

Kapcsolódó hírek