Épül a világ eddigi legnagyobb e-kompja

iho/hajózás   ·   2023.01.31. 15:00
incat-buquebus-ferry.10e449

Ausztráliában gyártják, és a La Plata torkolatvidékén szállítja majd az utasokat. 

A nagysebességű katamaránok építésében utazó ausztrál Incat Tasmania előrehaladott tárgyalásokat folytat a Buquebus-szal a világ eddigi legnagyobb, helyben zéró emissziójú, könnyű ro-pax (roll-on/roll-off utas-, jármű- és áruszállító) kompjának átadásáról. A 130 méter hosszú vízijármű jelenleg az Incat hobarti hajógyárában épül – eredetileg LNG-meghajtásúnak tervezték, de a vevő meggyőzte az Incatot, hogy cserélje le a gázhajtást elektromos megoldásra. A hajó 2100 utas és 226 jármű szállítására lesz képes, kiszállítása a megrendelőnek 2025-re várható.

Az uruguay-i Buquebus az Incat régi ügyfele, Montevideo és Buenos Aires között, a La Platán fogja üzemeltetni a hajót. Érdekesség, a hajóstársaság éppen tíz éve állította üzembe a világ leggyorsabb, 107 kilométer per órás sebességre képes, Ferenc pápáról elnevezett kompját, a HSC Franciscót.

Az Incat csoport elnöke és alapítója, Robert Clifford tolmácsolásában roppant egyszerűnek tűnik a történet.

„Az ügyfél azt akarja, hogy ez megtörténjen. Az Incat is azt akarja, hogy ez megtörténjen. És jóllehet, vannak még eldöntendő kérdések, nagyon bízom benne, hogy az Incat leszállíthatja ezt a maga nemében úttörő hajót.” – fogalmazott Clifford.

Persze, a majdani üzemeltetőre is komoly feladatok várnak: a kikötőhelyeken ugyanis ki kell alakítani a megfelelő kapacitású akkumulátor-töltő állomásokat.

Minden jel arra mutat, hogy a tengerhajózás progresszív szereplői is a (helyben) nulla szén-dioxid-kibocsátású jövő elérésére törekszenek; az elektromos hajókat tekintik az alágazat CO2-mentesítését elősegítő tényezőknek . Az Incatnál úgy vélik, hogy a könnyű villamos meghajtású kompok piaca egyre bővül majd, és az előrejelzéseknek megfelelően készen állnak a társaság gyártókapacitásainak bővítésére.

Tavaly adták át rendeltetésének a világ első teljesen elektromos és (helyben) zéró károsanyag-kibocsátású gyorskompját az MS Medstraumot. A harminc méter hosszú Medstraum befogadóképessége 147 fő, a komp a norvégiai Stavanger–Hommersåk útvonalon szállítja az utasokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.