Érdek nélkül tetszik: a civilek ereje

iho/vasút   ·   2015.12.13. 08:50
abmot400_0

Ugyan mindenki látta, de senki sem szólt: jó az ott úgy – gondolta (majdnem) mindenki. Hiszen csak egy régi, rossz motorkocsi. Hát nem! A kaposvári Verebély László Vasúttörténeti Egyesület egy ideig nézte, de nem hagyta, így születhetett újjá az ABmot 400-as. Következzen Kemeczei Róbert összefoglalója a Ganz motorkocsiról:

Ilyen volt, ilyen lett. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Verebély László Vasúttörténeti Egyesület)

„Százhuszonöt évvel ezelőtt, 1890 szeptemberében adták át a Nagyatádot is érintő Somogyszob–Barcs közötti helyiérdekű vasutat. A jeles évforduló alkalmából több eseményt is rendeztek Nagyatádon, amelyek közül meg kell említeni azt a példaértékű összefogást és segítséget, amellyel Nagyatád város önkormányzata hozzájárult egy ipar és közlekedéstörténeti emlék fennmaradásához. Történt ugyanis, hogy a Somogyszob–Barcs HÉV közösségi oldal szerkesztői, barátai és a kaposvári Verebély László Vasúttörténeti Egyesület felhívta a figyelmet arra, hogy fontos értékeink és múltunk megbecsülése, így időszerű lenne a Nagyatád vasúti állomásán kiállított ABmot400 pályaszámú motorkocsi külső megújulásának, aminek ideje még idén szeptemberben el is érkezett, mára pedig az állomás, a város és a térég üde színfoltjává válhatott az öreg Ganz motor.

A Nagyatádi önkormányzat külsőleg példásan helyreállítatta, így a jármű festése megújulhatott.

A kiállított motorkocsi eredeti sorozata és pályaszáma BCmot 400 volt, műtanrendőri vizsgája 1929. október 29-én volt. Az eredetileg a járműbe épített benzinmotort, 1934 decemberében dízel üzeműre cserélték. A járművet 1972–75 között folyamatosan javítgatták, ekkor kapott nagyobb felújításokat, majd a személyforgalomból történt kivonását követően üzemi jármű lett. 1998-ban aztán amikor már nem használták a járművet az akkori MÁV Rt. Pécsi Üzletigazgatósága Nagyatád városának ajándékozta, így állították ki »szobormozdonyként« 1998. július 9-én a jelenlegi helyén.

Sokan remélhetjük, hogy még sokáig a vasúttörténet egyik meghatározó és megtekinthető emléke marad a Ganz egyik meghatározó mellékvonali motorkocsija Nagyatádon.”

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik: hát akkor repüljünk!

Érdek nélkül tetszik: potyázás a büfénél

Érdek nélkül tetszik: csinos hölgy kávézik, kilátással

Érdek nélkül tetszik: álom, ötven éve

Érdek nélkül tetszik: harci gépek békés őszi repülése

Érdek nélkül tetszik: az első

Érdek nélkül tetszik: megunhatatlan háttér

Érdek nélkül tetszik: a lényeg nem változott

Érdek nélkül tetszik: egy cserkészrepülő

Érdek nélkül tetszik: marhajó

Érdek nélkül tetszik: kötelékben az Álomgéppel

Érdek nélkül tetszik: fotómodellek és mások

Érdek nélkül tetszik: a veszélyes Hattyú

Érdek nélkül tetszik: londoni luxus, majd száz évvel korábbról

Érdek nélkül tetszik: Vihar Oshkosh felett

Érdek nélkül tetszik: szép dolog az elmúlás

Érdek nélkül tetszik: Lufiparádé

Érdek nélkül tetszik: akár a Hanzák virágkorában

Érdek nélkül tetszik: közel a Lódarázs

Érdek nélkül tetszik: pekingi „eklektika”

Érdek nélkül tetszik: két harcos Anglia fölött – videó!

Érdek nélkül tetszik: micsoda sorfal!

Érdek nélkül tetszik: magányosan az óceán fölött

Érdek nélkül tetszik: a pályamesterek álma

Érdek nélkül tetszik: Showtime!

Érdek nélkül tetszik: a véletlen műve volna?

Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében

Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén

Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?

Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik

Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”

Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?

Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél

Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással

Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása

Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon

Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!

Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos

Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin

Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén

Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai

Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái

Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből

Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!

Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban

Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...

Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok

Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava

Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak

Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból

Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka

Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása

Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek

Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!

Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta

Amikor Kim Dzsongun

Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is

Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.28. 15:35

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.