Érdek nélkül tetszik: hát akkor repüljünk!
Talán érthető, ha sorozatunkban ez alkalommal visszatérünk a hét talán legizgalmasabb, egyben legmeghatóbb eseményére, egy gyönyörű múltszázadi repülőgép újjászületésére, és annak meghatározó mozzanatára. Lássuk, mi minden fedezhető fel egyetlen fotón a start előtti percekben.
A budaörsi repülőtéren a Goldtimer Alapítvány régi-új Gerléje tehát első felszállásához készülődik. A várakozás örömteli, persze némi feszültséggel, hiszen a gurulópróbák során történt „szökkenések” még nem nyújtanak teljes képet arról, hogyan viselkedik majd a gép az igazi közegében. A zajos repülőmotorok és hajtóművek világa a jelek és gesztusok világa: a döntő pillanat előtti momentum az volt, amikor a berepülő pilóta két kezét felemelte és a hüvelykujjaival kifele mutatott, ez a földkerekség összes repülőterén azt jelenti, a szerelők vegyék el a kerekek elől a féktuskókat. A fényképen pedig a következő másodperc látszik, ahogy ifjabb Bobák György, aki ennek a gépnek mondhatni a szülőatyja volt, lehajol, hogy szabaddá tegye a bal futót, kollégája, Muhi Béla ugyanezt teszi jobboldalon.
Ez tehát a döntő pillanat. Nincs visszaút, innentől kezdve a gép tehát saját erejéből kezd majd mozogni, a pilóta, Rohács Tamás, vállalja a hatalmas felelősségét annak, hogy egy repülő szerkezetet először a levegőbe emel. Minden ki van számítva, minden sokszorosan ellenőrizve, mégis ott a feszültség Bobák arcán, ami csak akkor oldódik majd teljesen, amikor a szép madár vagy negyven perccel később, a földet érés után, rendben begurul a helyére, és a pilóta kikapcsolja a motort. De most még ennek előtte vagyunk. Ezeknek a pillanatoknak a szépségét tényleg csak utólag, a fotó láttán élvezhetjük, ahogy a csodálatosan polírozott alumínium-burkolaton megjelenik a pörgő légcsavar árnyéka, kirajzolódik a szép festés a régi korokra jellemző hatalmas lajstromjellel, sőt, kicsit bepillanthatunk a kabinokba is, milyen szép a sötétbarna törzs és a világosbarna műszerfal együttese. Megcsodálhatjuk a hangulatos küllős kerekeket, a teljesen faépítésű gép törzsének és szárnyának kirajzolódó bordáit, a megintcsak autentikus haubét, azaz pilótasapkát. Ami kicsit kevéssé korhű, az a két kis videókamera a szélvédők előtt (az egyik szárnyvégen is van egy, biztos gyönyörűek a felvételek), és a pilótán lévő modern ejtőernyő kék hevedere. És még egy arc rajzolódik aki a törzs fölött, Hajdú „Fedő” Károlyé, az alapítvány-alapítóé, az egész fantasztikus társaság mozgatójáé. A pilóta talán épp ránéz, Fedő visszanéz, és ez az összenézés azt jelenti: „Hát akkor, gyerünk, repüljünk!”
A többi már tényleg történelem, a magyar repüléstörténet mozzanata.
Sorozatunk korábbi darabjai
Érdek nélkül tetszik: potyázás a büfénél
Érdek nélkül tetszik: csinos hölgy kávézik, kilátással
Érdek nélkül tetszik: álom, ötven éve
Érdek nélkül tetszik: harci gépek békés őszi repülése
Érdek nélkül tetszik: megunhatatlan háttér
Érdek nélkül tetszik: a lényeg nem változott
Érdek nélkül tetszik: egy cserkészrepülő
Érdek nélkül tetszik: kötelékben az Álomgéppel
Érdek nélkül tetszik: fotómodellek és mások
Érdek nélkül tetszik: a veszélyes Hattyú
Érdek nélkül tetszik: londoni luxus, majd száz évvel korábbról
Érdek nélkül tetszik: Vihar Oshkosh felett
Érdek nélkül tetszik: szép dolog az elmúlás
Érdek nélkül tetszik: Lufiparádé
Érdek nélkül tetszik: akár a Hanzák virágkorában
Érdek nélkül tetszik: közel a Lódarázs
Érdek nélkül tetszik: pekingi „eklektika”
Érdek nélkül tetszik: két harcos Anglia fölött – videó!
Érdek nélkül tetszik: micsoda sorfal!
Érdek nélkül tetszik: magányosan az óceán fölött
Érdek nélkül tetszik: a pályamesterek álma
Érdek nélkül tetszik: Showtime!
Érdek nélkül tetszik: a véletlen műve volna?
Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében
Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén
Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?
Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik
Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”
Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?
Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél
Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással
Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása
Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon
Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!
Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos
Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin
Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén
Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai
Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái
Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből
Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!
Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban
Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...
Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok
Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava
Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás
Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak
Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás
Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból
Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka
Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása
Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek
Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!
Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta
Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is
Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!
Érdek nélkül tetszik: villámok között
Érdek nélkül tetszik: a zöld komp
Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte
Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag
Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra
Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk
Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég
Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!