Berlin Brandenburg első éve, zavartalan működés, csődveszély

iho/repülés   ·   2021.11.02. 12:00
Clipboard01cr

A német főváros új, most már egyedüli repülőtere nyolcmillió utast indított és fogadott, egyelőre minimális interkontinentális kapcsolattal.

Egy év működés fennakadások, nagy bonyodalmak, leállások nélkül, ez a beruházás indításától a tavalyi megnyitásig eltelt tizennégy évet tekintve, amikoris a hibák, csúszások miatt elátkozott reptérnek becézték Berlin Brandenburgot, mindenképp nagy eredmény.

(fotók: Berlin Brandenburg International)

Ugyancsak komolynak hangzik az első év nyolcmilliónyi utasforgalma, ami viszont több okból mégsem látszik kielégítőnek. Egyfelől mert a légikikötőt a jelenlegi kiépítettség és használat mellett 27-28 millió utasra tervezték, és Berlin "békeidős" forgalma - az összes akkori repteret egybeszámolva ennél sokkal de sokkal több volt. Másrészt mert a járvány miatti enyhén szólva mérsékelt forgalom a jelek szerint nem fedezi a fenntartási és működési költségeket. Aletta von Massenbach vezérigazgató nyilatkozata szerint a tartalékok 2022 első negyedévére elégségesek, februárban komoly hitelállomány visszafizetése esedékes. A hitelek nem elégségesek a járvány közepette a fizetésképtelenség elkerüléséhez, figyelmeztetett az igazgatónő.

Az évforduló alkalmából kiadott közleményben a repülőtér jelzi, egyelőre csak az 1. terminált működtetik, ha a forgalom igazán felpörögne, a nagy tartalék, az 5. terminál lesz, ami nem más, mint az északi pályától északra eső egykori Schönefeld komplexuma, amely 7-8 millió utast kezelhet, de most nem használják. A szintén elkészült kettes terminált ugyancsak zárva tartják. Az első tizenkét hónap mérlege: 74 légitársaság, több, mint 160 desztináció 53 országba és 24 ezer tonna teheráru, erre az egyes bőven elegendő volt.

Egyelőre Berlin elképesztő mód alig indít és fogad interkontinentális járatokat: Dohából jár a Qatar, az ő 350-ese avatta egyébként tavaly a déli pályát, a Singapore Airlines leányvállalata, a Scoot pedig felélesztette a szingapúri kapcsolatot. De például csak a tervezett járatok között szerepel egyelőre a United indulása a Berlin-New York és Berlin Washington vonalon, és ami megint csak érdekes: Dubaiba, ami mégiscsak az egyik legfontosabb úti cél a Közel-Keleten, egyben az ázsiai és ausztráliai járatok fordítókorongja, csak a lett SmartLynx ajánl téli repüléseket.

Érdekes, az Emirates egyelőre nem: az Emirátusok és Németország között a légiforgalmat kétoldalú szerződés szabályozza, ami csak négy járatpárt tesz lehetővé, és a dubai társaság Berlin javára nem mondott le sem Frankfurtról, sem Münchenről, sem Hamburgról, sem Düsseldorfról. Kérdés, vajon az Emirátusok követi-e Kuvait példáját és megköti-e az Unióval a Nyitott Égbolt egyezményt, akkor szabad lenne az út Berlinbe is. Az Emirates terjeszkedését hírek szerint egy erős német lobbi is akadályozza, jelesül maga a Lufthansa.

Az elmúlt hónapok Berlin Brandenburg életében is erősödő forgalmat hoztak, már havi 1,4 milliónál tart az utaslétszám, és a légikikötő vezetése is erősen reméli, hogy a bevételek fedezni fogják majd a működést, ha a pandémia visszaszorul, illetve az utazási feltételek normalizálódnak. A jövő fejlődésének pedig egyik záloga nyilván az, hogy a reptérnek a német fővárosban, Tegel tavalyi bezárásával. már nincs konkurenciája.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek