Reptéravatás után pályaavatás – Berlin Brandenburg teljes üzemben

iho/repülés   ·   2020.11.05. 09:00
2020-11-04-BER-QR-Suedbahn_D6A5297

A déli betonra először a Qatar 350-ese szállt le. Életbe lép az éjszakai tilalom. Tüntető környezetvédők és taxisok.

Szerda délelőtt a Doha–Berlin volt az első menetrend szerinti járat, amely a 25-ös bal pályán landolt, és ezzel a reptér vezetése bejelenthette, hogy az új légikikötő teljes kapacitásával működik. Vagy inkább működhet, hiszen a járatsűrűség közel sincs akkora, mint amilyenre egy évi 25 millió utasra tervezett repülőtér számíthatna, de hát ez nincs összefüggésben a kilenc évet csúszó avatással. Voltak is a nemzetközi sajtóban pikírt megjegyzések arról, hogy épp most, a járvány második hulláma idején nyitni egy nagy repteret, valahogy nem igazán tűnik aktuálisnak, miközben mások azt is megjegyzik, hogy nyilván könnyebb volt az indulás úgy, hogy a friss létesítményt nem rohanták meg a gépek és utasok tömegei.

Az avatás óta a működés kapcsán nemigen érkeztek olyasfajta hírek, mint más frissen nyitott megarepterek esetében, például a számítástechnika vagy a poggyászkezelés bajairól, egyetlen momentum zavarta az első napokat, amikor lerobbant az egyik pushback, ami épp a keddi Qatar-járat indulását késleltette. Igaz, voltak olyan tervek is, hogy már a megnyitóra érkező két gép is, egy Lufthansa és egy easy Airbus látványosan egyidőben száll le az eddig Schönefeldhez, most 5. terminálhoz tartozó északi, és az új egyes terminál közelében húzódó déli pályán, demonstrálva a párhuzamos betonok független üzemelése adta lehetőségeket. De az új pályának akkor még nem aktiválták az egyébként CAT IIIB ILS-ét, a vizuális megközelítéshez pedig elég gyenge volt az időjárás, úgyhogy mindkét keskenytörzsű a 25 jobb pályán landolt, aztán bevárták egymást, hogy elkészüljenek a szép fotók a terminál előtti kettős vízsugár-köszöntőről.

A Flughafen Berlin Brandenburg GmbH elnök-vezérigazgatója elsősorban az interkontinentális forgalom fogadása és indítása szempontjából méltatta a hosszú, négy kilométeres betont, amely alkalmas a ma létező legnagyobb utasszállítók fogadására és tartolására is alkalmas, a Qatar hosszú 350-1000 szélestörzsűje kelet felől közelített és a pálya felénél kevesebb is bőven elég volt a landoláshoz. Amúgy korábban az „eredeti” Schönefeld-féle pályát is meghosszabbították 3000-ről 3600 méterre, és ugyancsak felszerelték az újhoz hasonló műszeres leszállító rendszerrel, és a munkálatok alatt már használták a schönefeldi járatok a korábban elkészült pályát. Vagyis most tulajdonképp a déli pálya új technikai felszereltségét avatták, az ILS mellett például a beton és a gurulók mentén elhelyezett 212(!) videokamerát, és a hétezer led-, illetve halogén lámpát, a fénytechnikai rendszert.

A reptérkezelő jelezte, most, hogy a két pálya dolgozik és a gépmozgások száma ennek megfelelően lehet magas, a légikikötő kapacitásának számottevő csökkenése nélkül lép életbe az éjszakai repülési tilalom. Éjfél és hajnali öt óra között egyáltalán nincs fel- és leszállás, az este tíz és éjfél, illetve reggel öt és hat közötti periódusokra szigorúan korlátozzák a gépmozgásokat.

(fotók: berlin-airport.de)

A jelek szerint azonban a környezetvédők radikálisabbjai számára ez nem igazán kielégítő, a frissen megnyílt terminálon tiltakozók egyik transzparense azt hirdette, hogy az embereket és nem a repülőgépeket kell megmenteni, a terminál bejárata előtti felirat lakonikusan így szólt: NO BER. Speciális tüntetést tartottak a Tegel felől a városközponton át vonuló berlini taxisok, akik azt kifogásolták, hogy a hétezres mezőnyből csak háromszáz kiválasztott kapott engedélyt Berlin Brandenburg kiszolgálására. Apropó Tegel: a Lufthansa-csoporthoz tartozó Eurowings a másik berlini reptérről át is költözött Berlin  Brandenburgra. Tegel bezárását korábbi híradások a néhány nappal Brandenburg megnyitása utánra jelezték, most a közlemény szerint fél év alatt áll le teljesen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek