Esszenciális magasvasúti állomás

Zöldi Péter   ·   2016.12.27. 13:45
noblepark_rovidlid

Európai példákhoz szokott szemmel nehéz egyértelműen besorolnunk ezt a vasútvonalat, kiépítésében hasonló a budapesti HÉV-vonalakhoz, kapacitásában, komfortjában többet nyújt annál, már-már metróvonalat sejtet, annak ellenére, hogy több helyen szintben keresztezi a városi közúthálózatot. Budapesti közlekedéstervezők rémálma – egyébként működő, a városi környezetbe jól beleszervülő rendszer, de állítólag ilyen állat nincsen.

A vonal hatókörzetében jelenleg egymillió lakos él, előrejelzések szerint a 2030-as évekre ez további 600 ezerrel fog növekedni. Mindez a Casey-Cardinia elővárosban észlelhető lakásépítési boomnak köszönhető, Melbourne délkeleti részén.

Földfelszíni városi gyorsvasút: közlekedési konfliktusforrás, szétvágott városszövet

A 2016 márciusában bejelentett, két és fél milliárd dolláros projekt harminc százalékos kapacitásemelést irányoz elő, ennek keretében új vonatokat szereznek be, átépítik a biztosítóberendezést és több kilométer hosszan hídszerkezetre emelik a jelenleg terepszinten futó pályát. Az átépítés 2019-re a tervek szerint befejeződik és mintegy háromezer új munkahelyet teremt.

Hídépítési technológia: a hídszerkezet elemeit a két szomszédos pilléren nyugvó daru segítségével emelik a helyükre. Tiszta, helykímélő, gyors és szervezett meló

Számunkra most a legérdekesebb az új, magasvasúti vonalon tervezett állomások egyike, Noble Park lehet. Az állomás kialakításán tökéletesen lemérhető, hogy az építészeti formálás egyik fő vonulatává mára a korábban csak használati tárgyak méretében létezett dizájntárgyak épületméretűvé nagyítása vált. És erre a közlekedési építészet különösen alkalmas terepet kínál.Szépséges kagylóhéj lebeg a park felett

Egy magasvasúti állomás nem bonyolult, összetett épület. Csupán egy héj, ami ráfordul a vágányokra és a peronokra, egy üres kagyló, amin átsüvítenek a vonatok. Egyszerűsége folytán különösen alkalmas a formai játékokra, ezt a Noble Park állomásnál maradéktalanul ki is használták.

Lebegés, suhanás a látványterven

A bordázott felület élővé teszi az egyébként hatalmas, sima felületet, egyben merevíti is azt. Az hosszirányú íves kiképzés a sebesség érzetét sugallja. Az oldalsó ablakcsíkok a legújabb járműtervezési trendeket idézik, mintha egy vagány, túlméretes motorvonat állna odafent a hídon. Az állomás burkolatának a pálya alá hajló kinövései segítenek továbbvinni ezt a gondolatot, általuk akár egy gigantikus Maglev is eszünkbe juthat.

Park a magasbaemelt vasúti nyomvonal helyén

De az építészeti körítés csak az egyik oldal. Ha arra gondolunk, hogy a beruházássorozatot nem csak a kapacitásnövelés indokolta, hanem a vasút által elvágott városrészek újbóli összenövesztése és a korábban a pályatest által elfoglalt helyen egy egységes parksáv létrehozása, akkor egyszerre nagyon bizonytalanná válik a korábbi, budapesti HÉV-vonalakkal való összehasonlítgatás...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek