Mérsékelt javulás, kérdéses kilátások: Európa és a világ légiközlekedése 2021

iho/repülés   ·   2022.01.05. 09:00
web_plane_iStock-116060104

A leginkább érintett európai országok és légitársaságok listája. Az omikron az új év elején újabb kapacitás-csökkentést hozott.

Részleges, de tartós javulás – így összegezte az Eurocontrol a kontinens 2021-es légiközlekedési adatait most kiadott jelentésében. Az Unió digitális covid-igazolványa és a tömeges oltás a nyári időszakra relatíve magasra hozta a forgalmat, ami a teljes tavalyi évet tekintve 2019-hez képest 44 százalékkal volt alacsonyabb, a járatszám elmaradása az utolsó „békeévnél” 4,9 millióval volt kevesebb, vagyis a helyzet jobb, de 2021 még nem hozott áttörést a 2020-as mélyponthoz képest (mínusz 6,1 millió).

A javulás a felszínen tartotta a légitársaságokat és a repülőtereket, de nem tudta átbillenteni nyereségessé a tevékenységüket. (Az egyetlen nagy légicég, amely 2021-ben megszűnt majd újra indult, az Alitalia/ITA volt, de mint ismert, az olasz cég csődje gyakorlatilag már a covid előtt bekövetkezett.)

Az európai társaságok vesztesége utasokban 1,4-1,5 milliárd, pénzben 18,5 milliárd euró volt, és az év utolsó hónapjában az omikron megjelenése vetette vissza valamennyire az utazási kedvet. 2022-re a forgalom a 2019-es 70–90 százalékát érheti el – már ebből a széles sávból is látszik, hogy a jóslatok mennyire bizonytalanok, mennyire nehezen kiszámítható, hogyan alakul a járvány és az hogyan hat majd idén a légiközlekedésre.

Hangsúlyozza az anyag, hogy a csökkenés nem egyforma az egész kontinensen: 2019-hez képest a legtöbb járatot, 1,3 milliót az Egyesült Királyság vesztette, Németország egymillió, Spanyolország és Franciaország hétszázezer járattal maradt mínuszban, Kelet-Európában a visszaesés nem volt annyira nagy. Ami a légitársaságok listáját illeti,

  • a Ryanair járatai 43,
  • a Lufthansa-csoport, 61,
  • az Air France-KLM 44,
  • a Turkish 30,
  • az IAG-csoport 57 és
  • az easyJet 64

százalékkal kevesebb járatot repült 2021-ben, mint 2019-ben. A Pegasus, a Wizz és a Vueling ugyanakkor gyorsabban javította a 2020-as pozícióit, jelzi a jelentés.

Az Eurocontrol vezérigazgatója, Eamonn Brennan „roppant kihívásként” értékeli a pillanatnyi helyzetet, mert az omikron fenyegetése a legnagyobb európai társaságokat harminc százalékos kapacitás-csökkentésre késztette. Szokás szerint a légi áruszállítás mutatkozik győztesnek, a cargo-forgalom 2019-hez képest 9,6 százalékkal emelkedett.

És megjelentek a lutoni székhelyű légiközlekedési elemzőcég, az OAG első globális adatai is. Ezek szerint a covid előtti évi 8,7 milliárd utas helyett tavaly csak 5,7 milliárd repült. A második félévben erősebb volt a visszakapaszkodás, elsősorban azonban nem a nemzetközi, hanem a belföldi forgalomban, olyan országoknak köszönhetően, mint Kína, az Egyesült Államok és Oroszország. Az idei év első napjaiban azonban december közepéhez képest 11,4 millió üléssel kevesebb kapacitást ajánlottak ki a légitársaságok.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.