Európa első 5G-vel működő vasúti terminálja lesz az East-West Gate

iho/vasút   ·   2021.10.02. 09:00
00_fenyeslitke_5g

A vasúti logisztikában egyedülálló technológiai fejlesztés kezdődik a Fényeslitkén épülő East-West Gate intermodális kombiterminálon.

Európa legnagyobb, a jövő év első negyedévére elkészülő, okos vasúti logisztikai terminálján a kontinensen elsőként saját 5G-hálózatot használnak majd a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére. Emellett szintén az 5G-technológia segítségével, távolról irányítják majd a terminál teljesen önvezető, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdaruit. A privát 5G-hálózatot a Vodafone Magyarország és a Huawei Technologies Hungary telepíti a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. igényeire szabottan.

Sztáray Péter biztonságpolitikáért felelős államtitkár és Solymár Károly Balázs digitalizációért felelős helyettes-államtitkár jelenlétében megállapodást kötött az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt., a Vodafone Magyarország és a Huawei Technologies Hungary a Fényeslitkén épülő intermodális terminál ipari 5G-magánhálózatának kiépítéséről. A fejlesztéshez szükséges hardvereket a Huawei, míg a platform- és hálózati támogatást a Vodafone Magyarország biztosítja. A projekt nemcsak a hazai 5G-fejlesztésekben, hanem a vasúti áruszállítás digitalizációja területén is fontos mérföldkő, az East-West Gate (EWG) minden tekintetben a XXI. század vasúti logisztikai központja lesz.

– A fényeslitkei projekttel kapcsolatos együttműködés bejelentése ünnep az NMHH-nak is, hiszen a mi munkánknak is egy újabb eredményét láthatjuk. Annak a munkának az eredményét, amit közel két éve kezdtünk meg és amely arra irányul, hogy az ipari szektor szereplői is a lehető legnagyobb mértékben részesedjenek az 5G technológia nyújtotta hihetetlen lehetőségekből – mondta el Aranyosné Börcs Janka, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság főigazgatója.

Az East-West Gate, a 21. század terminálja Európában elsőként használ majd saját 5G-hálózatot a belső kommunikációra és a technológiai eszközeinek működtetésére. Az 5G logisztikai felhasználási lehetőségeit jól szemlélteti továbbá, hogy a világon elsőként 5G technológia segítségével, távolról irányítják majd a szárazföldi terminál teljesen automata, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdaruit.

– Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerül a nemzetközi vasúti logisztika térképére, újra lehetősége lesz aktívan bekapcsolódni az Ázsia és Európa közötti vasúti áruszállításba – hangsúlyozta Tálosi János. Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt vezérigazgatója hozzátette, hogy a legfejlettebb technológiákat építik be a terminálba, így gyorsabbá és pontosabbá teszik a szállítást. – Az 5G-technológia használatával maximalizálhatjuk a terminál működési hatékonyságát, továbbá lehetőség nyílik kutatás-fejlesztési programok indítására, valamint a világszerte még csak most berobbanó technológia ipari felhasználásának bemutatására is.

– A Huawei több hasonló rendszert épített már ki Kínában, Európában viszont ez az első olyan konténerterminál, ahol ilyen 5G technológiával megvalósított, önvezető, távvezérlési megoldást használnak – hangsúlyozta Colin Cai. A Huawei Technologies Hungary vezérigazgatója hozzátette, hogy a nagyfelbontású kameráknak nagy feltöltési sávszélesség, míg a távoli vezérléshez nagyon alacsony késleltetés szükséges. Az egyedi kialakítású, nagy adatbiztonságú, privát 5G hálózat lehetővé teszi, hogy a konténerterminál teljes területén vezeték nélkül, valós idejű távvezérlés működjön. A hálózatnak köszönhetően jelentősen nő a hatékonyság és megváltoznak a munkakörülmények, Fényeslitkén például a darukezelőknek már nem kell egész nap a darukon ülni.

Az ukrán–magyar határ közelében, a magyarországi Fényeslitkén 2021 januárjában kezdődött el az East-West Gate intermodális terminál építése 85 hektáros – a Margitszigetnél nagyobb – területen. Magyarországnak az EWG építésével lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé válni. A 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő, a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található létesítmény 2022 első negyedévében áll üzembe. A terminál évente akár 1 millió 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.

A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban a terminál működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyú rendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek